Brug biedt bijzonder uitzicht over stad

Brug biedt bijzonder uitzicht over stad

Nieuws
Door: Petra Starink | 08-10-2012

Zaterdag 13 oktober wordt de  Melkwegbrug in Purmerend geopend. Het ontwerp is van NEXT architects. Met de ingebruikname van de brug, wordt de nieuwe verbinding tussen de wijk Weidevenne en het historisch stadcentrum van Purmerend een feit.

De brug over het Noord Hollands Kanaal vormt een nieuwe verbinding tussen het centrum van Purmerend en de wijk Weidevenne. De Melkwegbrug ligt in het verlengde van de Melkweg, de historische verbinding tussen Amsterdam en Purmerend. De aanleg maakt deel uit van de verbindingsstrategie tussen het oude centrum en de Kop van West waarin de Kanaalzone een belangrijke rol speelt. Om een sterke relatie te leggen tussen de twee gebieden is een fysieke verbinding over het water essentieel. De brug zal hiervoor meer moeten zijn dan de snelst mogelijke overgang van A naar B. Voor het hechten van de twee stadsdelen is daarom ook verblijfskwaliteit aan de brug toegekend als uitzicht, zitplekken en ontmoetingsruimte.


Het ontwerp van de brug is gemaakt door NEXT architects in samenwerking met Rietveld Landscapes, ABT en IBA. Na het winnen van de meervoudige opdracht in 2007 is het ontwerp uitgewerkt en in 2010 met een engineering & construct contract aanbesteed. De uitvoering was in handen van Volker Staal en Funderingen samen met KWS Infra (verhardingen) en is in eigen beheer gefabriceerd in de werkplaats in Rotterdam.

Het meest opvallende deel van de brug is een enorme boog die een hoogte van 12 meter boven het water bereikt en een bijzonder uitzicht biedt over de stad. Het hoge uitkijkpunt is een attractie op zich en laat de voetganger de relatie tussen het nieuwe en oude deel van Purmerend optimaal ervaren. De boog benadrukt de historische richting van de Melkweg.

Het langzaam verkeer kruist het water via het lage brugdeel, dat onder de boog doorsteekt en kan worden geopend voor de scheepvaart. Dit brugdeel maakt een slinger over het water, waarmee voldoende lengte wordt gemaakt om binnen de beperkingen van de maximale hellingshoek voor het fiets- en rolstoelverkeer te blijven.

De boogbrug weegt 85 ton, bestaat uit 130 treden en wordt gedragen door een stalen boog. De gunstige constructie maakt het mogelijk de openheid en perspectief in over het kanaal te behouden. De verschillende brugdelen gaan vloeiend in elkaar over en vormen één geheel. Deze eenheid tussen de twee brugdelen wordt versterkt door de continuïteit in materiaal en kleur. In de rand van de brug zijn LED-lijnen aangebracht die de contour van de brug aanlichten en ook na zonsondergang een spectaculair stadsgezicht garanderen.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Ontvang iedere week het laatste nieuws en informatie op het gebied van architectuur in uw mailbox.

Gerelateerd

Tags:

    Schrijf een reactie

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.