UNStudio tekende voor de renovatie van het winkelpand op nummer 138 van de Amsterdamse P.C. Hooftstraat. Het pand kreeg een spannende façade die inmiddels The Looking Glass gedoopt is. De gevel bestaat uit panelen van gelamineerd, ongehard, ijzerarm glas, met gebogen en rechte lijnen die door silicone naden zijn verbonden met de glazen panelen in rvs-randprofielen. Iris Rombouts trad namens Octatube op als projectleider en constructeur.
The looking Glass, ode aan stoffen en textiel
Volgens UNStudio, architect van The Looking Glass, is de façade van de Amsterdamse winkel in zowel vorm als functie een ode aan stoffen en textiel; de drie verdiepingen hoge gebogen glaspanelen lijken als een soepele opbollende jurk naar beneden te vallen. Dit spel van glas creëert op ooghoogte openingen in de gevel die voorbijgangers een blik gunnen op de collecties. “In een vloeiende beweging komen mode en architectuur hier samen en vormen een ode aan de vormentaal en het ambacht van de haute-couture, waarbij esthetiek en functionaliteit volledig met elkaar in harmonie zijn”, luidt een regel uit het persbericht dat opdrachtgever Warenar Real Estate de wereld instuurde bij de oplevering van het pand aan P.C. Hooftstraat 138. Iris Rombouts, constructeur bij Octatube Nederland, schiet in de lach bij zoveel ronkend proza. Haar werkgever trad op als gevelaannemer (Facade contractor) en de glazen winkelpui was voor haar vooral een bouwtechnische uitdaging. Het project spreekt dermate tot haar verbeelding dat het inmiddels een hoge notering in haar Top 10 spannendste opdrachten kreeg, waar zij namens haar werkgever haar tanden in mocht zetten.
Panelen van gelamineerd ongehard ijzerarm glas
De drie glazen boxen in de gevel bestaan uit panelen van gelamineerd, ongehard ijzerarm glas met gebogen en rechte lijnen. ze zijn door silicone naden (8 mm) verbonden met de glazen panelen in de rvs-randprofielen. Rombouts legt uit wat het idee is achter deze opbouw. “De keuze voor low iron glass is ingegeven door de wens van de opdrachtgever. Die wilde een zo transparant mogelijke gevel. Als je dan niet voor low iron kiest, krijg je een groenige gloed. Dat was niet de bedoeling. De keuze voor gelamineerd glas heeft te maken met de afmeting en de sterkte en stijfheid van de gevel. Inbraakwerendheid en doorvalveiligheid waren ook argumenten bij die keuze.” Glas-glas-hoeken met kit ertussen geeft zwarte randen, daarom wilde UNStudio het glas helemaal omlijsten met rvs. Octatube werkte hiervoor samen met rvs-specialist veratio. Om de rvsrand te kunnen maken, is het staal gebogen uitgesneden en daarna gewalst om zo dubbel gekromd te kunnen worden uitgevoerd. “De zo ontstane profielen hebben we tot op de millimeter nauwkeurig naast het glas gelegd en het randje tussen het glas en het rvs dat op de hoeken zit, is structureel verkit.
Gevel met kit aan elkaar gezet
Op die manier is de hele gevel met kit aan elkaar gezet. Er is geen bout te bekennen. De treksterkte en de afschuifsterkte zijn erop berekend dat het geheel het houdt. De kitindustrie geeft garantie op dergelijke constructies. Toch was het bouwtechnisch gezien best een gewaagde berekening. zeker omdat er zoveel curves in het ontwerp zijn opgenomen.” Als gezegd was Rombouts namens Octatube – naast het maken van kit- en transportberekeningen en aansturen van het project – ook verantwoordelijk voor het assembleren van de drie glazen boxen. “Cricursa, de Spaanse glasfabrikant waarmee wij samenwerken, ontving van ons een 3D-model van al het gebogen glas, waarna het geproduceerd werd. We zijn nog wel op controle in Spanje geweest, omdat deze façade zeer kleine toleranties kent, nauwgezet als een zwitsers horloge. Hetzelfde geldt voor veratio. Die moet kunnen werken als een jachtbouwer, omdat er in de gevel nogal wat moeilijke curves zitten met toleranties die tot op de millimeter moeten passen. Daarna was het aan ons om van die componenten de drie glazen boxen te maken waaruit de gevel bestaat.”
Stalen transport
Een andere uitdaging was dat Octatube de glazen boxen horizontaal moest maken, maar verticaal op de bouw moest zien te krijgen. Om ervoor te zorgen dat de glazen boxen tijdens vervoer van de fabriek naar de locatie goed beschermd werden en zonder schade neergezet konden worden, werd een speciaal stalen transport- en montageframe bedacht. “Dat was een project an sich. Op de vrachtwagen en tijdens het draaien van de gevelelementen ter plaatse, moest de spanning in de kit en in het ongeharde glas zo laag mogelijk blijven om schade zoals glasbreuk te voorkomen. Aan de P.C. Hooftstraat zijn de drie boxen stuk voor stuk gekeerd en op hun plek gezet, zonder dat er een kitrups aan te pas kwam. Of we tevreden zijn met het eindresultaat? zeker. De gevel ziet er prachtig uit. Het is een echte eyecatcher geworden.”