Het stationsgebied in Assen is vernieuwd en het nieuwe stationsgebouw kenmerkt zich door een driehoekig houten dak dat lijkt te zweven boven een aantal gebouwen. Powerhouse Company en De Zwarte Hond hebben het nieuwe station ontworpen als een alzijdig en verbindend, transparant en duurzaam gebouw, dat van alle kanten even uitnodigend is. De indrukwekkende driehoekige geometrie van het dak geeft het gebouw een sterke identiteit, organiseert het programma en legt de verbinding met de stedelijke context.
Houten dakconstructie
Het driehoekige dak van 3.000 m² is volledig gemaakt van hout. Dat is een primeur: het is voor het eerst in Nederland dat een stationskap die het spoort overbrugt in zijn geheel is gerealiseerd in hout. Het team van ontwerpers nam hiermee zijn verantwoordelijkheid op het gebied van duurzaamheid. De keuze voor een natuurlijk bouwmateriaal sloot daarnaast goed aan bij het groene karakter van de stad Assen en haar omgeving. Het houten dak zorgt voor een uitnodigende sfeer voor reizigers. Door ramen in het midden van het dak ontstaat een spel van zonlicht op de perrons en in de stationshal.
Sedumdak voor het bufferen van regenwater
Het houten dak is 10 meter hoog en heeft drie ongelijke zijden met lengtes van 78, 88 en 90 meter. Langs de rand is een sedumdak aangelegd voor het bufferen van regenwater. Omwille van de levensduur en het onderhoud zijn de kolommen en dakrand uitgevoerd in een gecoate metalen afwerking in champagnekleur die goed past bij de houten liggers. Door het dak met zijn kolommen vrijstaand te construeren kan het programma er onder eenvoudig aangepast worden. Deze duurzame opzet voorziet daarmee in toekomstige veranderende reizigersaantallen en commerciële voorzieningen in de paviljoens.
Gemetselde gevel met afgeronde hoeken
Onder de houten dakconstructie bieden losstaande gebouwen ruimte voor de commerciële en stationsgebonden functies. Een logische organisatie van de functies resulteert in een open en toegankelijk station. De gebouwen hebben een gemetselde gevel met afgeronde hoeken. De paars-rode genuanceerde gevelstenen sluiten aan bij de rode loper van klinkers en het rode porfier van de stationsvloer. Zo fungeert het station als een publiek plaza dat het begin van de hoofdroute richting het centrum markeert.
Autotunnel en ondergrondse fietsenstalling
Het nieuwe station is het meest in het oog springende onderdeel van de FlorijnAs, de gebiedsontwikkeling die de bereikbaarheid en groei van de gemeente Assen bevordert en de verbinding met Assen-Oost verbetert. De driehoekige stationskap overspant het nieuw uitgebreide spoortraject volledig en vervult een sleutelrol in het verbinden van de oostelijke en westelijke stadsdelen. De complexe vervoersstromen van het stationsplein zijn opgelost met een nieuwe perrontunnel voor voetgangers, het restaureren en verkorten van de bestaande fietstunnel, een autotunnel en een ondergrondse fietsenstalling voor 2.600 fietsen.