Ontwerp van Neutelings Riedijk geselecteerd voor renovatie Amsterdam Museum

Nieuws

Ontwerp van Neutelings Riedijk geselecteerd voor renovatie Amsterdam Museum

Door: Redactie ArchitectuurNL | 08-02-2021

Architectenbureau Neutelings Riedijk is geselecteerd als architect voor de verbouwing van het Amsterdam Museum. Zij kregen opdracht van de gemeente Amsterdam om van het bestaande museum een toekomstbestendig en actueel stadsmuseum te maken. De Stadshal, de nieuwe publieke entreehal, vormt straks het hart van het nieuwe museum. Naar verwachting is de verbouwing in 2025 klaar, als de stad haar 750ste verjaardag viert.

Het ontwerp van architectenbureau Neutelings Riedijk voor het nieuwe Amsterdam Museum is gebaseerd op vier uitgangspunten: ruimte voor collectie en publiek, toegankelijkheid, zichtbaarheid en verduurzaming. Het museum is sinds 1975 gevestigd in het voormalige Burgerweeshuis aan de Kalverstraat en is steeds aangepast aan zijn gebruikers. Door de eeuwen heen groeide het mee met de wensen van de bewoners: de zusters van het St. Luciën Klooster, de wezen van het Burgerweeshuis en de bezoekers van het Amsterdam Museum. Het monument en de locatie vertellen de verhalen van Amsterdam. Dat is ook nu nog aan het gebouw af te lezen. Aan de historische structuur van huizen en aan de poorten en binnenplaatsen bijvoorbeeld, of aan de gevels ontworpen door Jacob van Campen. Onderdelen die in het nieuwe ontwerp behouden blijven.

Duidelijk routing

Er komen grotere museumzalen met meer ruimte voor de collectie, tijdelijke presentaties en educatie. De nieuwe goed uitgeruste multifunctionele werk- en ontvangstruimtes en een auditorium die er komen zijn geschikt voor debat, workshops en onderwijs. Het gebouw krijgt een duidelijk museaal parcours dat toegang geeft tot alle delen, ook de monumentale zoals het historische authentieke gewelf – dat nu niet toegankelijk is voor publiek – en de Regentenkamer. Het ontwerp voorziet in een vanzelfsprekende routing met een begin, midden en einde. Het museum wordt van boven tot onder, optimaal toegankelijk voor iedereen. Op het gebied van daglicht, klimaat en duurzaamheid moeten ook forse moderniseringsslagen worden gemaakt.

Stadshal, de nieuwe entreehal

De Stadshal, de nieuwe publieke entreehal, vormt straks het hart van het nieuwe museum. Het is een dubbelhoge ruimte, met een tribunetrap en bezoekersvoorzieningen zoals garderobe, sanitair, winkel, koffiepunt, infobalie en kassa. De Stadshal heeft een vrij toegankelijke omloop. Net als in de huidige Amsterdam Galerij is de omloop straks zonder kaartje voor iedereen te bezoeken. De Stadshal geeft toegang tot het oudste deel van het gebouw: het ondergrondse gewelf. Hier begint en eindigt de nieuwe museumroute.

Vijf nieuwe zalen

Het Amsterdam Museum beheert de collectie van de stad met zo’n 100.000 zeer uiteenlopende voorwerpen uit alle periodes van de geschiedenis van de stad. Sommige werken, zoals de groepsportretten uit de 17eeeuw, zijn zo groot dat deze in het huidige gebouw niet getoond kunnen worden. Het ontwerp voorziet daarom in vijf nieuwe zalen. Hiervoor worden op drie plaatsen nieuwe gebouwdelen ingepast, als nieuwe huizen ingevoegd in de historische structuur, onzichtbaar vanuit de binnenplaatsen. Door de mogelijkheden van de nieuwbouwzalen ten volle te benutten, kunnen de zalen in de oude bouwdelen hun historisch karakter behouden. In de museumroute wisselen oud en nieuw elkaar af en is veel ruimte om de verhalen van verleden, heden en toekomst van de stad te vertellen.

Oude delen van gebouw worden gerestaureerd

Het gebruik van een bestaand gebouw is duurzamer dan nieuwbouw. Ook is het behoud van het rijksmonument een essentieel onderdeel van de opdracht. De oude delen van het gebouw worden gerestaureerd, in samenwerking met restauratiearchitect TPAHG Architecten. Het ontwerp wordt uitgewerkt door een integraal ontwerpteam en zal worden gebouwd volgens de huidige duurzaamheidsinzichten. Er komt een warmte-koude opslag in de bodem en het gebouw wordt, waar mogelijk, voorzien van zonnepanelen. De installaties verbruiken weinig stroom en water, en regenwater wordt opgeslagen voor bevloeiing van de binnenplaatsen. De groenvoorziening rondom het uitzichtpunt draagt bij aan de waterberging en warmteregulering.

Circulaire materialen

Het materiaalgebruik is circulair en zo duurzaam mogelijk: de nieuwe constructies zijn grotendeels van hout en zogeheten CLT-hout (Cross Laminated Timber of kruislaaghout) en de interieurafwerkingen zijn waar mogelijk van hergebruikt materiaal. Het ontwerp is gebaseerd op het BREEAM In-Use Excellent certificaat.

Voorbereidingen renovatie

De voorbereidingen van de renovatie van het Amsterdam Museum zijn in volle gang. Eind vorig jaar stemde de Gemeenteraad in met de investering 
in de verbouwing. De gemeente en het museum zijn gezamenlijk opdrachtgever in dit project. De procedure voor de omgevingsvergunning is inmiddels gestart. De prognose is dat vanaf maart 2022 de locatie sluit aan de Kalverstraat. Tijdens de verbouwing blijft het museum open. De collectie is dan te zien in onder meer de Amsterdam Museum vleugel in de Hermitage Amsterdam.

Het museum in cijfers:
Het gebouw wordt efficiënter. Het publieks toegankelijke deel groeit van 41 naar 57 procent. Dat gebeurt deels door clustering van ruimtes, deels door een ander gebruik van bestaande ruimtes.
Het museale gedeelte neemt toe: van 2.400m2 tot 2.900 m2. Daarvan is 1.200m2 beschikbaar voor grote en extra grote zalen. De wandoppervlakte wordt vergroot met 75% zodat er meer en meer grote werken kunnen hangen. Het nieuwe museum beschikt over een grote diversiteit aan multifunctionele ruimtes. Door de uitstekende logistiek en facilitaire mogelijkheden neemt de kwaliteit van de ruimtes toe.

Meer informatie over de renovatie is te vinden op de website van Neutelings Riedijk en hetnieuweamsterdammuseum.nl

Beeld: Neutelings Riedijk Architecten

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Ontvang iedere week het laatste nieuws en informatie op het gebied van architectuur in uw mailbox.

Gerelateerd

Tags: , , ,

    Schrijf een reactie

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.