Deskundigen hebben opgemerkt dat het ontwerp van een school een grote impact kan hebben op het veilig houden van studenten en het academisch bloeiend houden; in dit opzicht maken veel architecten gebruik van de kracht van ontwerp om scholen te beveiligen en, in het proces, het leren te verbeteren. Een veilige school is er een die beheerders in staat stelt om fysieke controle over de omgeving te hebben. Het is een plek waar leerlingen, ouders en personeel naartoe kunnen gaan zonder zich zorgen te maken over externe of interne bedreigingen, zoals indringers, natuurrampen of pestkoppen. Bovendien hoeft een beveiligde school niet als een fort of een bunker te voelen; veiligheidsmaatregelen moeten onzichtbaar aanvoelen voor degenen die erdoor worden beschermd. Onderstaand worden drie ontwerpelementen die scholen veiliger gemaakt kunnen worden.
Externe beveiligingsproblemen
Snelle oplossingen, zoals het installeren van extra beveiligingscamera’s of het inzetten van extra bewakers, zijn niet de enige antwoorden op bedreigingen van indringers. Een school moet één centraal toegangspunt hebben dat gemakkelijk te identificeren is, en beheerders moeten visuele controle hebben over elk naderend individu. De beveiliging kan ook worden verbeterd door een ontwerpconcept dat ‘concentrische ringen van bescherming’ wordt genoemd en dat meerdere toegangsbarrières biedt: aan de eigendomslijn, de buitenkant van het gebouw en binnen het gebouw, via een interne reeks deuren. Deze gelaagde bescherming maakt het moeilijker voor een indringer om de binnenkant van een faciliteit te bereiken en geeft eerstehulpverleners meer tijd om te reageren.
Levensveiligheid
Van branden tot plotselinge overstromingen, natuurrampen kunnen zonder waarschuwing plaatsvinden. Je school moet in de eerste plaats rekening houden met aardrijkskunde. De school moet ook zo worden ontworpen dat studenten, personeel en eerstehulpverleners in geval van nood gemakkelijk en snel door de faciliteit kunnen manoeuvreren.
Transparantie en flexibiliteit
Schoolinvasies en hun tragische resultaten halen voortdurend de krantenkoppen. De meest voorkomende dreiging op scholen is echter intern: pesters. Een open omgeving, waarin leerlingen en personeel gemakkelijk kunnen ‘zien en gezien worden’, kan pesten en geweld op scholen helpen ontmoedigen. Visuele transparantie is de sleutel tot natuurlijk toezicht en het bevorderen van positieve sociale interactie.
Al deze elementen hebben te maken met beveiligingsarchitectuur. Dit is een uniform beveiligingsontwerp dat de behoeften en potentiële risico’s van een bepaald scenario of een bepaalde omgeving aanpakt. Het specificeert ook wanneer en waar beveiligingsmaatregelen moeten worden toegepast. Het ontwerpproces is over het algemeen reproduceerbaar en kunnen daardoor over het algemeen eenvoudig gebouwd worden. Wel moeten alle personeelsleden die hieraan werken het VCA certificaat hebben gehaald. Hierover kun je meer lezen op vca-cursus.com.
In beveiligingsarchitectuur worden de ontwerpprincipes bovendien duidelijk gerapporteerd en worden diepgaande specificaties voor beveiligingscontrole over het algemeen gedocumenteerd in onafhankelijke documenten. Het kan worden beschouwd als een ontwerp dat een structuur omvat en de verbinding tussen de componenten van die structuur behandelt. Beveiligingsarchitectuur moet dus gebruikt worden als je als architect een school gaat ontwerpen, terwijl je dus ook zeker de bovenstaande drie ontwerpelementen moet gebruiken. Op deze manier kan een architect over het algemeen een veilige school ontwerpen.
Schrijf je in voor de nieuwsbrief
Ontvang iedere week het laatste nieuws en informatie op het gebied van architectuur in uw mailbox.