Het vluchtelingenmuseum FLUGT van Denemarken is sinds juli open voor publiek. Dit museum, dat op 95 km van de Duitse grens ligt, is onder meer ontworpen door het Nederlandse bureau Tinker imagineers en gebouwd door Architectenbureau Bjarke Ingels Group (BIG). Het is gevestigd op een locatie waar zich een van de grootste vluchtelingenkampen voor Duitsers in Denemarken bevond.
FLUGT is niet alleen bedoeld om de geschiedenis van Duitse vluchtelingen in de Tweede Wereldoorlog weer te geven, maar zal ook verhalen vertellen over moderne vluchtelingen. De Deense koningin Margrethe II heeft het museum samen met de Duitse vice-kanselier Robert Habeck ingehuldigd, waarmee de locatie een opmerkelijk diplomatieke opening kreeg.
Locatie
Het museum is gevestigd in Oksbøl, de plaats van een van de grootste vluchtelingenkampen voor Duitsers in Denemarken. Het vluchtelingenkamp van Oksbøl was een tijdelijk onderkomen voor meer dan 30.000 mensen die in 1945 uit Duitsland werden geëvacueerd toen het Rode Leger binnenrolde.
Het kamp functioneerde als een stad. Met winkels, politie en zelfs een theater, maar dan alles achter prikkeldraad en strikt gescheiden van de plaatselijke Deense bevolking. In 1949 werden de laatste vluchtelingen weggestuurd en het kamp gesloten. Het gebied werd nog enkele tientallen jaren als militair kamp gebruikt, maar raakte in de jaren 1980 buiten gebruik.
Opnieuw geopend
Nu, onder leiding van Claus Kjeld Jensen van de Vardemuseerne, is het terrein weer open. Architectenbureau Bjarke Ingels Group (BIG) heeft het moderne museum in samenwerking met Tinker imagineers gebouwd door het vorige ziekenhuisgebouw van het kamp te renoveren. De structuur kon niet meer anders zijn dan zijn voorganger: grote glazen panelen, strakke houten balken en zorgvuldig ontworpen rondingen vertellen de bezoeker dat dit een uitgesproken toekomstgericht museum is.
‘FLUGT gaat niet over u of mij. Het gaat over de volgende generatie. Kinderen zijn de besluitvormers en verzorgers van de toekomst. Ik hoop dat FLUGT hen zal helpen de juiste keuzes te maken’, zegt Erik Bär, oprichter van het Nederlandse ontwerpbureau Tinker Imagineers, dat het project heeft ontworpen.
Ontwerp
Het ontwerp van het museum kenmerkt zich onder meer door een kromming die bezoekers uitnodigt het terrein te betreden. De constructie is bekleed met cortenstaal en combineert goed met de rode bakstenen van de voormalige ziekenhuisgebouwen.
Van buiten verwelkomt het abstracte volume bezoekers in wat lijkt op een gesloten entreehal. Bij binnenkomst blijkt het om een kamerhoge gebogen glazen wand te gaan, die uitzicht biedt op een beschutte groene binnenplaats en het bos. Hier was vroeger het vluchtelingenkamp. De binnenplaats laat het licht binnenstromen in de entreehal die fungeert als een lobby of een tijdelijke tentoonstellingsruimte die gasten kunnen bezoeken voordat ze de meer permanente tentoonstellingen in de museumvleugels bezoeken.
De tentoonstellingsruimte in de noordvleugel bevat galerieruimten die zijn georganiseerd volgens de oorspronkelijke stroom / circulatie in het ziekenhuis. De meeste muren van de ziekenhuiskamer zijn afgebroken; de rest is intact gehouden en gestabiliseerd waarmee grotere tentoonstellingsruimtes zijn gecreëerd.
De zuidvleugel heeft een flexibele vergaderruimte, kleinere expositieruimtes, een café. Evenals bij de noordvleugel zijn hier witte muren en wit geschilderde houten planken toegepast. De gele bakstenen over de hele museumvloer verbinden de vroegere en huidige structuren met elkaar.
Ecologie
Naast het behoud en hergebruik van de ziekenhuisgebouwen voor historische waarde, ondersteunt het verlengen van de levensduur van de bestaande structuren de missie van BIG om afval te verminderen, hulpbronnen te sparen en een kleinere ecologische voetafdruk te creëren met betrekking tot materiaalproductie en transport.
Afbeeldingen: Architectenbureau Bjarke Ingels Group (BIG)
Schrijf je in voor de nieuwsbrief
Ontvang iedere week het laatste nieuws en informatie op het gebied van architectuur in uw mailbox.