Er bestaat een schijnbaar nooit eindigende discussie over de autoriteit van architecten om ontwerpbeslissingen aan het grote publiek te dicteren. Gezien het feit dat het die mensen zijn die uiteindelijk de structuren zullen bewonen en leven die we creëren, welk recht hebben we om hen te vertellen wat goed voor hen is? Architecten kunnen net als stukadoren desondanks wel een paar dingen doen om hun overtuigingskracht te vergroten. Hier zijn daarom vijf bedrijven die verschillende media gebruiken om hun ideeën over te brengen, soms aan individuele klanten – en soms aan een veel groter publiek.
Modellen van Richard Meier and Partners
Experts hebben regelmatig gerapporteerd over de kracht van modellen om ontwerpconcepten tot leven te brengen, wat in het verleden naar alle waarschijnlijkheid ook met een halterset is gedaan. Een ander bedrijf dat meer dan de meeste drie dimensies gebruikt, is Richard Meier and Partners, dat nu zelfs een heel museum heeft dat is gewijd aan modellen van enkele van zijn beroemdste creaties, waaronder gedetailleerde vertolkingen van de iconische Neugebauer Residence en Smith House.
Presentaties van Heatherwick Studio
Natuurlijk zal niet elke architect zo bekend worden dat ze een plekje op het prestigieuze TED-podium kunnen boeken, maar de toespraak van Thomas Heatherwick illustreert het potentieel voor multimediapresentaties om verhalen te vertellen en onze ideeën over te brengen aan zowel klanten als de rest van de wereld. De lijst met TED-sprekers uit de architectuurwereld is nogal wat: Frank Gehry, Daniel Libeskind en Marc Kushner van HWKN hebben de afgelopen jaren allemaal het platform van TED betreden.
Diagrammen van BIG
Bjarke Ingels heeft een uitstekende reputatie opgebouwd als architectonisch verteller en wordt daarom regelmatig besproken op een personeelsfeest Volendam voor architecten. Zijn bedrijf staat bovendien vooral bekend om zijn diagrammen, die tot doel hebben duidelijkheid te bevorderen en pretentie uit het ontwerpproces te halen. Een goed voorbeeld is de grafische reeks die wordt gebruikt om de piramidale vorm van het West 57th flatgebouw in Manhattan te verklaren.
Sociale media van Malone Maxwell Borson Architects
De meeste architecten gebruiken Facebook en Twitter nog steeds om feitelijk nieuws over hun bureau uit te zenden. Dat is prima, maar Bob Borson, bekend van “Life of an Architect”, heeft laten zien dat we zoveel meer kunnen doen om ons werkproces en onze concepten te communiceren aan klanten en een breder publiek. Op meerdere online platforms schetst Bob een gedetailleerd beeld van het studioleven en biedt hij gedachten over alles, van conceptuele schetstechnieken tot echte ontwerpdetails.
Visualisaties van Squint/Opera
Ze zijn dan wel zelf geen architecten, maar ze zijn al snel onmisbaar geworden voor grote bedrijven over de hele wereld met hun unieke en vaak adembenemende animaties van de gebouwen die we voor ogen hebben. Het team van digitale kunstenaars van Squint/Opera maakt eigenzinnige architecturale trailers en stills die het zeldzame vermogen hebben om klanten te laten glimlachen, een feit dat tot groot succes heeft geleid: mensen kopen veel gemakkelijker grote ideeën als ze het naar hun zin hebben!
Schrijf je in voor de nieuwsbrief
Ontvang iedere week het laatste nieuws en informatie op het gebied van architectuur in uw mailbox.