Na de opening van de nieuwe perrontunnel van station Arnhem Centraal in juli 2011, krijgen de perrons nu zelf ook steeds meer hun uiteindelijke vorm. Dit najaar zal de eerste fase van het megaproject, in 1996 ontworpen door UNStudio, eindelijk voltooid worden. De tweede fase van de Arnhem OV terminal is de stationshal aan de centrumzijde. Ballast Nedam en BAM gaan waarschijnlijk de nieuwe terminal bouwen. De stationshal moet begin 2014 klaar zijn.
Ruimtelijke overkappingen
Vanaf de zuidkant van het station, de centrumzijde bereikt de reiziger nu via de tunnel, trappen, roltrappen en liften de perrons. Op het niveau van de sporen en perrons is de terminal uitgebreid met een extra platform en alle oude perronoverkappingen zijn vervangen. Het ontwerp van de overkappingen is licht, ruimtelijk met vloeiende vormen en grote daklichten. Verlichting en informatieborden zijn in het ontwerp van de overkappingen opgenomen. De vier perronoverkappingen zijn ca 210 meter lang en een variëren in breedte van 9 tot 14 meter. De overkappingen zijn geconstrueerd in staal, aluminium en koud gevormd glas, en lopen in een glooiende lijn door in nieuwe voetgangersbrug, de passerelle, die de perrons verbindt met elkaar en met de noordelijke stationsentree aan de zijde van Sonsbeek. De verschillende onderdelen van de passerelle zijn op locatie elders gebouwd. Ze worden stuk voor stuk op hun plek gehesen en gemonteerd. De nieuwe passerelle wordt geheel in de stijl van het nieuwe station uitgevoerd.
Schrijf je in voor de nieuwsbrief
Ontvang iedere week het laatste nieuws en informatie op het gebied van architectuur in uw mailbox.