Vandaag 22 augustus is het nieuwe logo van het Rijksmuseum in Amsterdam onthuld. Het logo maakt deel uit van de nieuwe huisstijl voor het Rijksmuseum welke is ontworpen door Irma Boom.
Hiermee neemt het Rijksmuseum afscheid van het oude logo dat 32 jaar geleden is ontworpen door Studio Dumbar. De presentatie van de nieuwe huisstijl vindt plaats in opmaat naar de heropening van het Rijksmuseum in april 2013. De nieuwe huisstijl omvat naast het nieuwe logo, een nieuw ontworpen letterfamilie en een kleurenpalet. De nieuwe letter, de Rijksmuseum genoemd, is speciaal voor het Rijksmuseum ontwikkeld door letterontwerper Paul van der Laan van bureau Bold Monday. Het kleurenpalet, het zogenaamde DNA van het Rijksmuseum, is gebaseerd op de topstukken uit de collectie en wordt toegepast op verschillende visuele uitingen.
Irma Boom is verantwoordelijk voor de vormgeving van alle uitingen in het nieuwe Rijksmuseum.
Ze liet zich voor de vormgeving van de huisstijl onder andere inspireren door de diversiteit en schoonheid van de collectie en de nieuwe architectuur van Cruz y Ortiz Architecten. Irma Boom is een internationaal ontwerper. Zij is bekend geworden door haar ontwerp van het SHV Thinkbook (1996).
Schrijf je in voor de nieuwsbrief
Ontvang iedere week het laatste nieuws en informatie op het gebied van architectuur in uw mailbox.