Projectgegevens
Projectarchitecten | Gerrit Schilder, Stefan Pieterse |
---|---|
Projectteam | Winfried Janssen, Pascal Koedoot, Richel Lubbers, Maarten van Oers |
Opdrachtgever en bouwdirectie | Hollandia, Krimpen a/d IJssel |
Adviseur constructie | Hollandia, Krimpen a/d IJssel en ingenieursbureau IOB, Hellevoetsluis |
Adviseur installaties | ingenieursbureau IOB, Hellevoetsluis |
Adviseur bouwfysica | Hollandia / Metropolis architecten / ingenieursbureau IOB |
Hoofdaannemer | Van Hattum en Blankevoort, Woerden / Hollandia |
Start bouw | 10 maart 2008, Hal 11 februari 2009 |
Oplevering | 10 oktober 2008, Hal 11 augustus 2009 |
Bruto vloeroppervlakte | 3651 m2 (hal 10) + 4763 m2 (hal 11) |
Bruto inhoud | 82.000 m3 (hal 10) + 179.000 m3 (hal 11) |
Leverancier gevelbeplating | Colorcoat HPS200 Ultra Tata Steel, IJmuiden |
Leverancier ventilatieroosters | Colt, Katwijk |
Tekst | Stefan van Hoek |
Foto’s | Daria Scagliola en Stijn Brakkee |
Hal 10 van staalbouwer Hollandia in de Stormpolder bij Krimpen aan den IJssel is een opvallende verschijning door de gevelbeplating in diverse blauwtinten.Tussen de vier lagen verticaal geribde beplating bevinden zich slanke horizontale liggers. Dit horizontale zetwerk heeft de functie van lekdorpels. In aanzicht leveren de lekdorpels een misleidend effect op. Hoewel het zetwerk geheel recht is, veroorzaakt het in combinatie met de volgorde van de telkens in blauwtint wisselende gevelbekleding de illusie dat de liggers gekromd zijn en de hoogte van zowel liggers als beplating verschillend is.
Een in het oog springende architectonische uitstraling was een belangrijk uitgangspunt binnen de ontwerpvoorwaarden. Iets verder zuidelijk in de Stormpolder staat namelijk een grote scheepsbouwhal van IHC, naar ontwerp van Wim Quist. Wat betreft omvang kan Hal 10 zich met zijn relatief bescheiden maatvoering van ca. 85x40x25 meter nooit meten met de IHC-scheepsbouwhal. Een achterliggende reden was dat Hollandia samen met IHC en enkele grondbezitters het Stormpoldergebied een aantrekkelijke uitstraling willen geven om de omgeving te laten uitgroeien tot campus op het gebied van materiaalinnovatie. In de nabije toekomst wordt Hal 10 doorgetrokken en deze zal dan één geheel vormen met de al bestaande Hal 5. De karakteristieke zuidoostelijke kopgevel komt dan te vervallen. Dit betekent overigens geen kapitaalvernietiging waar het de gevelmaterialisatie betreft: de beplating zal minutieus worden verwijderd en worden teruggeplaatst op de verlengde langsgevels. Plannen voor toekomstige hallen bestaan al, waarbij ritmiek en kleurstelling van de gevelbeplating weer anders kunnen zijn.
Nieuwe kleuren
Begin februari is gestart met het heien voor de fundering van Hal 11. Deze komt haaks ten opzichte van Hal 10 te staan, parallel aan het water van de Hollandsche IJssel. 228 Vibropalen met een lengte van 22.5 meter en een diameter van 610 millimeter vormen de fundering van Hal 10. Zij dragen zorg voor het honderd procent waterpas liggen van de vloer. Hal 11 krijgt een wat eenvoudiger vloer van stelconplaten. De gevelbeplating van Hal 11 krijgt dezelfde blauwtinten als die van Hal 10, echter deze worden diapositief aangebracht, wat inhoudt dat donkere beplating van Hal 10 bij Hal 11 juist licht is en visa versa. Metropolis Architecten ontwikkelde het kleurenpalet in samenwerking met Corus. De partijen distilleerden uit een donkerblauwe standaardkleur vier goed bij elkaar passende lichtere blauwtinten. Drie van de vijf tinten maken nu deel uit van het standaardassortiment Corus HPS200 Ultra: Sargasso, Denim en Ice Blue. Een belangrijke reden voor het diapositief aanbrengen van de beplating school in de minimale afname van stalen beplating met kleuren die niet in het standaardpakket van Corus zaten.
Optische illusie
Hal 11 krijgt afmetingen van circa 105x39x44 meter. Vooral het hoogteverschil draagt bij aan een toename van het misleidend aanzichteffect: de rechte liggers lijken nog grotere krommingen te bezitten. De optische illusie had in het voorbereidingstraject een belangrijk nevenuitvloeisel. De Welstandscommissie wilde aanvankelijk niet akkoord gaan met een hoogteverschil tussen de ene en andere zijde van de kopgevels van de hallen. Geadviseerd werd om de hallen vanaf het midden naar beide zijden aflopend te maken om de waterafvoer te bewerkstelligen. Architect Gerrit Schilder wist de commissie ervan te overtuigen dat de optische illusie van het kleurenpatroon ervoor zou zorgen dat het hoogteverschil nauwelijks waarneembaar zou zijn.
Inspiratie uit oorlog
Schilder liet zich wat betreft de gevels inspireren door Dazzle painting, waarmee hij ooit in aanraking kwam toen hij bij Neutelings Riedijk Architecten werkzaam was. Tijdens de Eerste Wereldoorlog camoufleerden Engelse en Amerikaanse zeestrijdmachten hun marineschepen tegen aanvallen van Duitse onderzeeërs door misleidende patronen op boeg en scheepshuid te schilderen. Hierdoor waren vaarrichting en snelheid van de schepen door een periscoop dermate slecht waarneembaar dat torpedo’s veelal doel misten. De gevels van de Hollandia-hallen vertonen overigens veel meer ritmiek dan de patronen op de schepen.