Op 13 maart wordt het nieuwe station Rotterdam Centraal officieel geopend door Koning Willem Alexander. De nieuwe OV-terminal en de ruimte eromheen zijn ontworpen door Team CS, bestaande uit drie bureaus: Benthem Crouwel, MVSA Meyer en Van Schooten Architecten en West 8. Het oude station, in 1957 gebouwd naar ontwerp van architect Sybold van Ravesteyn heeft van 2007-2014 een complete gedaanteverandering ondergaan, waarbij sommige onderdelen van het oude stationsgebouw in de nieuwbouw zijn geïntegreerd.
Door verdichting van het stedelijke weefsel rondom het station worden spoorzone en de stad verenigd. De fijnere structuur met nieuwe zichtlijnen en de mix van wonen en werken moeten het sociale klimaat van het gebied verbeteren. Dagelijks passeren 110.000 mensen het stationsgebied, dat 47.000 m2 beslaat. De hoge lichte stationshal biedt reizigers overzicht en laat meteen zien waar de treinen zijn. Via een enorme glazen pui biedt de stationshal uitzicht op het centrum. Via die pui en lichtkoepels is er ruime daglichttoetreding in de hal. Het hoogste punt van de nieuwe hal is 30 meter, de loeroppervlakte is 4.700m2.
Glazen kap
De verzonken doorgang onder de sporen en perrons is verbreed en vormt een natuurlijke voortzetting van de hal. De overkapping van de sporen is grotendeels transparant. De kap is 140 meter breed, 250 meter lang en heeft een hoogte van 12 meter. Scheuten Glas leverde 30.000 vierkante meter, gelaagd glas in drie verschillende samenstellingen voor de overkapping van het Centraal Station. In het deel van het dak dat de meeste zonneschijn vangt, circa een derde deel van de totale overkapping, zijn zonnecollectoren geïntegreerd in het glas. Op de overige twee derde zijn grijze vlakjes aangebracht, die voorkomen dat het licht te fel is.
De loopbrug verbindt alle 16 perrons met elkaar. Deze brug van 150 bij 5,5 meter ligt op 6 meter hoogte boven de perrons. De entree aan de Blijdorpzijde is bescheiden, passend bij de rustige woonwijk er en de kleinere doorstroom van passagiers. De monumentale entree aan de centrumzijde staat hiermee in schril contrast, de hoge poort in glas en hout is een echte blikvanger. Het Stationsplein en het Kruisplein zijn heringericht naar ontwerp van West 8; Het wordt een autoluw gebied met bomenrijen en grasvelden, een entree naar de enorme ondergrondse parkeergarage. De tramlijnen, die vroeger een bariére vormden tussen station en stad, zijn verlegd naar de zijkant van het plein.
In een tijdsbestek van acht jaar zijn verschillende onderdelen van het station gebouwd. De overkapping van de sporen, de stationshal, het metrostation Rotterdam Centraal, ontworpen door architect Maarten Struijs, de ondergrondse fietsenstalling, de Kruispleinparkeergarage, de Weenatunnel en de nieuwe inrichting van de buitenruimte. Het station is gerealiseerd door samenwerking tussen het ministerie van Infrastructuur en Milieu, de gemeente Rotterdam, Stadsregio Rotterdam, ProRail en NS.
Beeld: Benthem Crouwel Architekten/ Jannes Linders/ MVSA Meyer en Van Schooten.
Bekijk ook het boek ‘Rotterdam Centraal-Bouwen boven de grond’ van Ben Maandag.
Letters CS van Van Ravensteyn terug op station
Rotterdam CS wordt kleurrijk
Schrijf je in voor de nieuwsbrief
Ontvang iedere week het laatste nieuws en informatie op het gebied van architectuur in uw mailbox.