Projectgegevens
Opdrachtgever | Gemeente Den Haag i.s.m Stroom, Den Haag en stichting Biesieklette |
---|---|
Hoofdaannemer | Boeg, Den Haag |
Adviseur constructie | Rijk Blok, W5A Adviesbureau, Waalre |
Start bouw | mei 2005 |
Oplevering | februari 2006 |
Bruto vloeroppervlak | 7,5 m2 |
Bouwsom | € 65.000 incl. installaties, excl. inrichting en BTW |
Foto's | BOUW (Körmeling), Mischa de Ridder |
Tekst | Peter Visser |
De gemeente Den Haag wil het fietsen stimuleren en het veiliger en comfortabeler maken. Een van de maatregelen is het realiseren van bewaakte fietsenstallingen door de hele stad. Om deze stallingen een meerwaarde te laten zijn voor de omgeving, zijn een aantal beheerdersruimten ontworpen door kunstenaars, vormgevers en architecten. Het project Fiets & Stal is gestart in 1999 en in februari van dit jaar werd de achtste beheerdersruimte opgeleverd, naar een ontwerp van John Körmeling.
De bestaande fietsenstallingen van Biesieklette hadden een containerachtige beheerdersruimte waar weinig eer aan te behalen viel, functioneel maar meer ook niet. In 1998, voorafgaand aan Fiets & Stal, werden er al twee fietsenstallingen aangepakt. Zwarts & Jansma ontwierpen een stalling bij het nieuwe stadhuis en Frank Halmans maakte een tijdelijke fietsenstalling (die er nog steeds staat) op het Buitenhof. Voor deze stalling werd Stroom, het centrum voor beeldende kunst in Den Haag, ingeschakeld. De stalling op het Buitenhof vormde de aanleiding tot het project Fiets & Stal.
Als eerste kwam er in het voorjaar 2001 een mobiele stalling van Atelier van Lieshout, die gebruikt wordt bij grote evenementen. In de zomer van dat jaar volgde een serie mobiele bouwketen voor tijdelijke locaties, beschilderd door Jan Snoeck.
In 2002 volgde de eerste vaste stalling, een upgrade van de bestaande container aan de Voldersgracht door het kunstenaarsduo Hertzsch&Page. In 2003 volgden stallingen van Urs Pfannenmuller bij het winkelcentrum De Savornin Lohmanplein (die wegens gebrek aan succes binnenkort verhuist naar het Zuiderpark), van DUMoffice voor het Centraal Station (die verhuist wegens nieuwe kantoren op die plaats waarschijnlijk naar Kijkduin) en van het Londense FAT aan de noordkant van de Scheveningse Boulevard. FAT won hiermee de Britse FX International Interior Design Award 2005 in de categorie openbare projecten.
Van de New Yorkse kunstenares Andrea Blum verscheen in 2004 een stalling aan de Leyweg en nu, in 2006 volgt dus de stalling van John Körmeling op de Boulevard bij museum Beelden aan Zee. Er liggen nog ontwerpen van Michiel Voet, Acconci Studio, Apolonija Sustersic en Dan Graham. Of, waar en wanneer deze gerealiseerd gaan worden is nog onduidelijk, alleen de stalling van Dan Graham is zeker.
In 2005 werd op het Palaceplein in Scheveningen nog een stalling naar ontwerp van Kloet en Van der Merwe geopend, maar die viel buiten het Fiets & Stal project.
Zandstralen
Het hele project had in 2005 afgerond moeten zijn. Dat het allemaal zo lang duurt, ligt volgens Nico Zwart van Stroom aan het feit dat de ontwerpen zowel aan de eisen van de kunstenaars als aan alle bouw- en arbo-eisen moeten voldoen. Zo moet het fragiel ogende gebouw van Körmeling windkracht tien kunnen weerstaan, iets wat na doorrekenen geen enkel probleem bleek te zijn.
Het gebouwtje bestaat uit een staalconstructie met veel glas en omvat een beheerdersruimte, beheerderstoilet, meterkast en een afdak op het zuiden dat dienst doet als zonwering én ruimte is voor kleine fietsreparaties. Op het dak is een ’s avonds oplichtende tekst te lezen, vergelijkbaar met Körmelings T-huis in Breda.
Körmeling verwacht dat zand en wind het gebouw op natuurlijke wijze zandstralen, waardoor het zijns inziens nog mooier wordt. Risico zit er natuurlijk wel aan een gebouw dat grotendeels uit, weliswaar gelaagd, glas bestaat, de eerste ster in een ruitje is al geconstateerd. Maar verder is het een aanwinst, in wat Stroom ziet als een onderdeel van functionele beeldenroute in de stad.