Projectgegevens
Projectarchitect | Joris Smits |
---|---|
Opdrachtgever | Gemeente Delft |
Hoofdaannemer | GEKA Bouw |
Adviseur Constructies | Royal Haskoning i.s.m. Ingenieursbureau Gemeentewerken Rotterdam |
Adviseur staalconstructie | BSB Staalbouw |
Adviseur bouwmanagement | Royal Haskoning |
Start bouw | 2003 |
Oplevering | 2004 |
Bouwsom | € 2.485.000, incl. installaties, excl. inrichting en BTW |
Tekst | Peter Visser |
Foto's | Bart Nijs Fotografie (Remco Lassche) |
Hoe het Calvé-bruggetje (officieel de Kolenhavenbrug) er precies uitzag weet niemand meer maar het was altijd al een oud, smal en rammelend ophaalbruggetje. Helaas zonder echt pittoresk te zijn.
Met de komst van een busroute tussen Delft en Rijswijk over de Wateringseweg werd het tijd voor een nieuwe brug.De enige overeenkomst tussen de oude en de nieuwe brug is gelegen in het feit dat het in beide gevallen om een ophaalbrug gaat, waardoor het karakter van de locatie hetzelfde gebleven is.
Maar verder is alles anders. De nieuwe brug is veel breder, breed genoeg om twee bussen tegelijkertijd te laten passeren, met aan weerszijden fietsstroken en aan één zijde ruimte voor voetgangers. De dwarsbalk van de hameipoort is licht ingedeukt, waardoor de brug bijna 90 graden open kan.
Verder is de nieuwe brug geheel in staal uitgevoerd, waarbij scheepsbouwtechnieken zijn toegepast om tot een perfect gladde afwerking te komen. Dat is helemaal spectaculair bij avond, als de balans van onder aangelicht is. Die lijkt dan te zweven boven het water.
De nieuwe brug heeft hetzelfde karakter als de oude brug, maar de vormgeving en uitvoering zijn onbetwist van deze tijd.