Projectgegevens
Architect | DKV architecten, Rotterdam |
---|---|
Opdrachtgever | Bouwfonds Ontwikkeling bv, Delft |
Hoofdaannemer | Volker Bouwmaatschappij bv, Rotterdam |
Oplevering | December 2003 |
Landschapsarchitect | DS landschapsarchitecten, Amsterdam |
Projectteam | Paul de Vroom, Wico Valk, Dolf Dobbelaar, Isaac Batenburg, Roeland Pruyt, Henk Tiegelaar, Hans Oldenburger, Henk op der Hijede, Ben Huygen, Jeroen Smit, Alexander de Ridder, Frank Schnater |
Bruto vloeroppervlak | 22.360 m2 |
Bruto inhoud | 60.380 m3 |
Totale stichtingskosten | € 25.975.000 |
Differentiatie | 116 woningen en appartementen van 87 tot 190 m2, parkeergarage voor 133 auto’s |
Bouwsom | € 18.975.000, incl. installaties (€ 1.897.500), excl. inrichting en BTW |
| |
Adviseurs: | |
Constructie | Corsmit Raadgevend Ingenieursbureau bv, Rijswijk |
Installatie | Reuser Technisch Adviesbureau |
Bouwfysica | Cauberg-Huygen, Rotterdam |
Bouwkosten | Van Voorden en De Groot Groep |
Leveranciers: | |
Vouwpuien | Solarlux, Nijverdal |
Prefab beton | Lingen Beton, Papendrecht |
Kozijnen | Eland Brandt, Amsterdam |
Lijmwerk stenen | Hanson - De Simpel, Udenhout |
Tekst | Peter Visser |
Foto's | Rob 't Hart en Bouw |
Het verdwijnen van de havens in Rotterdam Katendrecht maakte het mogelijk de wijk naar het water toe uit te breiden. Vijftien jaar na de realisatie van de eerste twee complexen zijn nu twee nieuwe projecten opgeleverd.
Na oplevering van de eerste twee projecten viel de operatie stil door problemen met vergunningen voor nog aanwezige bedrijven. Het derde plan was al wel helemaal ontworpen, door onder andere DKV.
In 1996 kwam het project weer in beweging. Inmiddels bleek dat in de eerste twee segmenten de verwevenheid van openbare ruimte en privé-domein niet leidde niet tot het gewenste hoogwaardige woonmilieu. De grootse schaal van het wonen aan de rivier ontbrak.
DKV maakte een geheel nieuw ontwerp: een gesloten bouwblok dat lagere stroken in het binnengebied omsluit. Doorgangen maken het binnengebied luw en de grens tussen privé- en gemeenschappelijk terrein is duidelijk.
De torens kragen uit om de groenzone langs de rivier vrij te houden en om genoeg afstand te creëren met de achterliggende laagbouw. Tussen hoogbouw en lagere bebouwing in het binnengebied ligt een verhoogd plein met daaronder de parkeergarage.
De woningen zijn, door alle niveauverschillen, uitgevoerd als splitlevelwoningen met verschillende hoogten. De hoogbouw bestaat uit appartementen in de torens en woningen in de plint ertussen.
Door de combinatie van een trapeziumvormige plattegrond, een schuine daklijn en een uitgekiende plaatsing, lijken de torens in het voorbijgaan van vorm te veranderen. Iets wat het landmark karakter benadrukt.
De materialisatie is bewust sober. Roodbruine baksteen, gelijmd en met een ruwe textuur, overheerst.