16 augustus is het metrostation Blijdorp officieel geopend. Aanstaande zaterdag 21-8 is de officiële publieksopening van het station en zijn er voor bezoekers speciale rondleidingen. Het station ligt op een diepte van 18 meter onder straatniveau van de Statenweg en is hiermee het diepst gelegen metrostation in Rotterdam. Het door architect Maarten Struijs ontworpen RandstadRail-station, dat van bovenaf nauwelijks zichtbaar is, kent uitgekiende lichtschachten die het mogelijk maken dat zonlicht tot op de rails schijnt. Op 20 meter diepte is het licht en warm in het nieuwe metrostation.
Station Blijdorp is het enige station van de 2,4 kilometer lange boortunnel tussen de Sint Franciscus Driehoek en Rotterdam Centraal. Nu is de eerste tunnelbuis en dus één perronspoor van station Blijdorp in gebruik genomen, medio 2011 zal ook het andere spoor van de boortunnel in gebruik genomen worden en wordt metrolijn E doorgetrokken tot aan station Slinge. Uitvoering bouwcombinatie Saturn (Dura Vermeer en Züblin).
De recentelijk gepensioneerde architect Maarten Struijs, bijna 30 jaar werkzaam voor Gemeentewerken Rotterdam, heeft alle stations voor RandstadRail in Rotterdam ontworpen. Voor station Blijdorp koos hij materialen als gepolijst natuursteen en geëmailleerd plaatstaal met het oog op beheer en onderhoud. Het station is helder en overzichtelijk ontworpen en geeft reizigers een veilig gevoel, ook onder de grond. De daglichttoetreding draagt daar in hoge mate aan bij.
Het dak en de zijwanden van het stationsgebouw zijn van lichtgroen natuursteen gemaakt. Deze natuursteen is gepolijst, waardoor het een gladde bovenlaag krijgt. De binnenkant van het dak is gemaakt van roestvast staal. De reiziger kan de perrons bereiken via de gewone trap, de roltrap en de lift. Omdat het perron zo diep ligt, zijn er drie roltrappen nodig om naar beneden te komen.
Op de wanden van het hoofdtrappenhuis komt dezelfde natuursteen terug die buiten ook is gebruikt. In deze wanden is ook verlichting aangebracht. Op de trappen ligt lichtgroen graniet. Dit materiaal is stroef gemaakt om uitglijden te voorkomen. De eerste trap komt uit op een tussenniveau. Op dit niveau zijn technische ruimtes en een personeelsruimte. Ook komt er een toezichtruimte van waaruit men zicht heeft op een groot deel van het station.
De delen die niet vanuit de toezichtruimte te overzien zijn, worden in de gaten gehouden door middel van camera’s. Beneden op het perron wordt ook weer natuursteen gebruikt. Net als bij de trappen is de natuursteen stroef gemaakt. Vanaf het perron heeft de reiziger goed zicht op de zijwanden, die gemaakt zijn van schoon beton. De wanden worden aangelicht met gekleurd licht.
Schrijf je in voor de nieuwsbrief
Ontvang iedere week het laatste nieuws en informatie op het gebied van architectuur in uw mailbox.