De verwachte productiewaarde van de utiliteitsnieuwbouw klapt in 2010 terug naar circa € 5,5 miljard. In 2011 wordt het dal bereikt op iets meer dan € 5 miljard. Vanaf 2012 is er weer sprake van een lichte groei ten opzichte van het jaar ervoor. De verwachte daling betekent een forse aderlating ten opzichte van de jaren 2008 en 2009, toen de productiewaarde nog op ruim € 6,8 miljard uitkwam. Hiermee sluit de utiliteitsbouw een zeer lucratieve periode af, die voorlopig niet meer zal terugkeren. Dit blijkt uit de jongste prognoses van BouwKennis ten behoeve van de BouwKennis Marketing Score Card Marktomvang.
– Permanent effect op utiliteitsnieuwbouw door demografische ontwikkelingen
– Toekomstige kantorenproductie permanent lager dan afgelopen jaren
– Ziekenhuizen in 2012 in productiewaarde ruim eenvijfde van totale utiliteitsnieuwbouw
In tegenstelling tot de voorlopig blijvende groeiende behoefte aan woningen is een groot deel van de
utiliteitsbouw qua benodigde omvang over zijn top heen. Veel utiliteitsbouwtypen reageren namelijk
op de werkende populatie, terwijl de woningbouw afhankelijk is van het aantal huishoudens. Vanaf
2010 neemt de beroepsbevolking niet meer toe. Het aantal huishoudens groeit voorlopig nog wel.
Commerciële nieuwbouw onder druk
Op de markten voor bedrijfsruimten, kantoren en winkelruimte is er sprake van oplopende leegstand. Enerzijds is dat aanbod een direct gevolg van de huidige recessie. Anderzijds staat een aanzienlijke portie commercieel vastgoed structureel op een nieuwe huurder te wachten. Daarbovenop speelt nog de verborgen leegstand, oftewel dat delen van een pand ongebruikt zijn. Ook bij een aantrekkende markt zal de nieuwbouwbehoefte blijvend lager zijn dan de afgelopen jaren. Dit zal een aanzienlijk druk zetten op de marktomvang van de diverse gebruikte bouwmaterialen.
Nederland exportland
De twee peilers van de Nederlandse economie, (weder)uitvoer van goederen en zakelijke dienstverlening, hebben harde klappen gekregen in de crisis. De handel en industrie gingen als eerste sectoren onderuit, maar zij klimmen ook weer als eerste uit het dal. De nieuwbouw van hallen en loodsen en combinatie bedrijfshallen dalen in 2011 met respectievelijk 40% en 43% ten opzichte van 2009. In 2012 zet er weer licht herstel in. De relatief korte ontwikkeltijd speelt hierin mee.
Permanente krimp kantorenproductie
Voor de zakelijke dienstverlening liggen de zaken iets anders. Dit segment voelt sterk de invloed van de dalende beroepsbevolking. De productie van nieuwe kantoren zal dus niet dezelfde elasticiteit laten zien als bijvoorbeeld hallen en loodsen. Er zal een permanente krimp op de kantorenmarkt plaatsvinden, terwijl er in de overslag nog groeimogelijkheden zijn. Tussen 2009 en 2011 daalt de productie van nieuwe kantoren met 45%.
Gunstige vooruitzichten bouw ziekenhuizen
Onder invloed van de vergrijzing groeit de rol van de gezondheidszorg. Hierdoor wint de productie van ziekenhuizen terrein ten opzichte van andere gebouwtypen. In 2009 loopt de productiewaarde op tot boven de € 1 miljard. Dit gebouwtype groeit door tot bijna € 1,2 miljard in 2012 en is dan in waarde het meest geproduceerde utiliteitsgebouw, op combinatie bedrijfshallen na. De productiewaarde van ziekenhuizen zal dan in 2012 bijna 10% gestegen zijn ten opzichte van 2009.
Projectgegevens
Totaal | 6.139 |
---|---|
Hallen en loodsen | 525 |
Combinatie bedrijfshallen | 1.442 |
Kantoren | 1.512 |
Kassen | 191 |
Schuren en stallen | 469 |
Winkels | 378 |
Scholen | 563 |
Ziekenhuizen | 887 |
Sportgebouwen | 172 |
Bron: BouwKennis in samenwerking met Rom Bult o.b.v. CBS en EIB cijfers, maart 2010. De ontwikkeling van de Nederlandse conjunctuur in de komende jaren is momenteel erg onzeker. Afwijkingen ten opzichte van de economische voorspellingen kunnen met name de marktsector beïnvloeden. Daarom is zorgvuldigheid geboden bij deze prognosecijfers.
BouwKennis Marketing Score Card Marktomvang
Iedere commerciële beleidsmaker stelt zich vragen over de marktomvang, de bekendheid van het merk, de tevredenheid met de organisatie en de trends in de markt waarin hij actief is. De BouwKennis Marketing Score Card biedt structureel inzicht in deze vier essentiële zaken. De module marktomvang brengt de totale omvang van de markt van de volgende negen bouwdelen in kaart: vloeren, daken, gevels, isolatie, wanden, systeemplafonds, pleisters, tegels & tegellijm en deuren, kozijnen & beglazing.
Voor meer informatie over de nieuwe utiliteitsbouwprognoses of de BouwKennis Marketing Score Card Marktomvang, kunt u contact opnemen met Jacco Ridderhof (010 2066996, Ridderhof@bouwkennis.nl).
BouwKennis is uitgever van marktinformatie over de bouw-, vastgoed- en installatiesector. De producten van BouwKennis ondersteunen managers bij het bepalen en invullen van het beleid.