De gemeente Rotterdam verkocht eind november Fenixloods I aan Heijmans en eerder al is de omgevingsvergunning afgegeven en onherroepelijk geworden. Dat maakt de weg vrij voor de renovatie van het bestaande deel van Fenixloods I en de nieuwbouw van de zogenoemde Fenixlofts. De bouwactiviteit is een nieuwe impuls voor de transformatie van Katendrecht. Als alles volgens plan loopt, wordt het project medio 2018 opgeleverd.
Met bijna 45.000 m2 is Fenix I één van de grootste bouwprojecten in Nederland. Het ontwerp is van de hand van Mei architects and planners en bestaat uit de bestaande loods, bestemd voor culturele en creatief commerciële voorzieningen. Mei architects won in 2013 de architectenselectie voor herbestemming van de loods op Katendrecht. In het ontwerp blijven de karakteristieke industriële kenmerken van Fenixloods I behouden.
Keuzemogelijkheden
Het woonaanbod bevat 78 huurwoningen en 134 koopwoningen. Bijzonder in de opzet van de koopwoningen is dat kopers allerlei keuzemogelijkheden hebben in de grootte, indeling en afwerking van hun appartement. Dit kunnen zowel horizontaal als verticaal ingedeelde appartementen (inclusief vide!) zijn. Volgens Mei architects is dit voor Nederland een uniek concept.
De begane grond van de loods biedt plaats aan winkels en bedrijven die aansluiten bij het huidige culturele, creatieve en culinaire aanbod van het nabijgelegen Deliplein. Inmiddels zijn gesprekken met bewoners en ondernemers gestart over de toekomstige herinrichting van de Veerlaan en het openbaar gebied rondom Fenix. Voorjaar 2016 zal het ontwerp worden afgerond.
Roemrucht
Het roemruchte Katendrecht maakt sinds 2000 een metamorfose door. Een grootscheepse ruimtelijke en economische herontwikkeling van havengebied naar woon- en werkgebied richt zich op het aantrekken van nieuwe bewoners, ondernemers en bezoekers. De toevoeging van woningen en daarmee de verdere verdichting van Katendrecht komt ten goede van de economische dynamiek en levendigheid van het gebied. Tot de transformatie behoort ook het hergebruik van gebouwen met cultuurhistorische waarde zoals de Fenixloodsen. De loodsen Fenix 1 en 2 liggen aan de Veerlaan tegenover het Deliplein en grenzen aan de noordkant aan de Rijnhaven met uitzicht op de Wilhelminapier.
In 1922 gebouwd
De Fenixloodsen, gelegen tegenover Hotel New York en de Rijnhavenbrug, zijn in 1922 gebouwd in verband met de forse uitbreiding van het aantal lijnen van de Holland Amerika Lijn fors. Architect was de heer C.N. van Goor. De loods heette toen de San Franciscoloods en was maar liefst 360 meter lang. Bijzonder aan de loods was dat er twee spoorlijnen doorheen liepen en er zelfs een aantal goederenliften waren waarmee vrachtwagens hun waar konden laden en lossen op de eerste verdieping.
Aan het eind van W.O.II zijn gedeeltes van de kade vernield en heeft een brand het middengedeelte van de loods zwaar beschadigd. In 1954 is de kade herbouwd en hebben de resterende loodsen aan weerszijde van het huidige Fenixplein de naam Fenix I en Fenix II gekregen. In de jaren ’80 verplaatsten de havenactiviteiten zich naar het Westen en zijn de loodsen in onbruik geraakt.
Herstructurering
Vanaf 2007 heeft de stad Rotterdam zich sterk gemaakt voor herstructurering en transformatie van de wijk Katendrecht. Met name het Deliplein vormde hierin een belangrijk onderdeel. Het groeide de afgelopen jaren uit van een achterstandsgebied naar een hippe plek en gewilde wijk. Rond 2009 is Heijmans/Proper Stok begonnen met plannen voor ontwikkeling van de Fenix I loods. Na onderzoek van de rondom gelegen bouwvolumes aan de Rijnhaven werd in overleg met de Dienst Stadontwikkeling besloten om een nieuw volume bovenop de loods toe te voegen.
In het voorstel van Mei zijn aan de kant van de Rijnhaven extra bouwlagen toegevoegd ten opzichte van het voorstel van de Dienst Stadsontwikkeling. De appartementen aan de Rijnhavenzijde krijgen zo een zeer indrukwekkend uitzicht naar twee kanten. Aan de Veerlaan is het aantal bouwlagen verkleind om beter aan te sluiten op de lagere omringende bebouwing van Katendrecht.
Vakwerkconstructie
De nieuwbouw en de bestaande loods worden gescheiden door een tussenlaag die bestaat uit een enorme vakwerkconstructie. In deze tussenlaag worden ook loftwoningen gerealiseerd.
Voor de gevel van het nieuwe bouwvolume ontwikkelde Mei de zogenaamde ‘mijmerbeugel’, een beugel waartussen glazen panelen worden geplaatst. De continue herhaling van deze beugels geeft het gebouw een industrieel karakter dat past bij de haven. Het binnenhof wordt daarentegen voorzien van planten en materialen met een warme uitstraling.
Projectgegevens:
Ontwerp: Mei architects and planners
Locatie: Veerlaan | Rijnhaven, 3072 ZP, Rotterdam
Opdrachtgever: Heijmans Vastgoed
Programma: culturele en culinaire voorzieningen (ca. 8.500 m2)
227 parkeerplaatsen (ca. 9.000 m2)
212 loftappartementen (78 huur & 134 koop) (ca. 23.000 m2)
Team: Robert Winkel, Robert Platje, Michiel van Loon, Roy Wijte, Riemer Postma, Kasia Ephraim, Adriaan Smidt, King Chaichana, Johan van Es
Constructeur: ABT, Delft
Installatie adviseur: Techniplan adviseurs
Bouwfysisch adviseur: LBP | Sight
Brandadviseur: LBP | Sight
Historisch onderzoek: Suzanne Fischer
Windhinderonderzoek: Windsafe
Uitvoering: Heijmans Woningbouw
Realisatie: start bouw december 2015 – oplevering medio 2018
Schrijf je in voor de nieuwsbrief
Ontvang iedere week het laatste nieuws en informatie op het gebied van architectuur in uw mailbox.