Recycling & social design op Object Rotterdam 2016

Design, Evenementen

Recycling & social design op Object Rotterdam 2016

Door: Jacqueline Knudsen | 17-02-2016

Cruiseschip SS Rotterdam was dit weekend het decor voor nieuwe designobjecten van ruim 75 bekende en aanstormende talenten. Anne van der Zwaag, voor het 5e jaar directeur van OBJECT, spotte jong talent op ontwerpopleidingen, zij krijgen hier een podium naast gevestigde designers, die nieuw werk aanbieden. Ontwerpers waren zelf aanwezig om hun ontwerpen toe te lichten. Opvallend was dat veel ontwerpers inventieve ideeën hebben over hergebruik van producten materialen en afval en sociale motieven tot uiting brengen in hun werk.

No hot work

De krochten van het voormalige cruiseschip vormden het decor van een groepsexpositie. De tekst No hot work staat sinds jaar en dag op de wanden van het vooronder gestempeld en zo noemen de 8 ontwerpers ook hun gezamenlijke expositie.
In het bassin van het oude binnenzwembad staan de Twin Towers van architect en ontwerper Rolf Bruggink (Studio Rolf fr). De torens bestaan uit gestapelde metalen krukjes/ bijzettafeltjes. Op een los tafeltje staan een koffiepot en kopjes opgesteld, die verwijzen naar een andere serie van Bruggink: Cutting Porcelain, thee- en koffiepotten omgiet hij met beton en snijdt ze vervolgens door. De doorsnede maakt zo een normaal verborgen vorm en binnenkant zichtbaar. Een andere originele vorm van transformatie toont Bruggink in de serie Recycled Currency, waarmee hij zijn fascinatie voor hergebruik van materialen, meubilair en architectuur in extremo doorvoert: dollarbiljetten en euro’s vormen de bouwstenen voor schalen en bankjes.  In de ‘Dollar Bench’ zitten 3744 $1 biljetten verwerkt.

Copper project

David Derksen – aan wie  ArchitectuurNL magazine in editie 01 2016 een artikel wijdt – heeft opgesteld zijn Copper Project, waarmee hij de herkomst, de geschiedenis en mogelijkheden van het materiaal onderzoekt. Zijn Mining bowl brengt enerzijds zijn fascinatie voor de schoonheid van koper tot uitdrukking, maar toont anderzijds zijn afschuw voor de mijnbouw die grote wonden achterlaat in het landschap. De binnenzijde van de Mining Bowl lijkt op een kopermijn, een enorm gapend gat dat door explosies in de grond is geslagen.

Varkensharten en kattenhuiden

De meest verrassende exposant in No hot work was Isaac Monté Atelier Monté. Zijn wonderlijke lampen hingen boven het zwembad en zijn gemaakt van over-de-datum vlees dat hij zodanig heeft bewerkt dat er een kleurloze rubberachtig materiaal ontstaat. Met The Meat project wil hij de overmatige productie en verspilling van vlees aan de kaak stellen. Iets verderop, in het voormalige mortuarium van het schip, staan vazen van hetzelfde materiaal, marble meat. Een andere vorm van decellularisatie techniek toont Isaac Monté met The Art of Deception, een serie bewerkte varkensharten op sterk water.  Samen met evolutionair bioloog Toby Kiers verwijderde hij alle vergankelijke materialen. De kleurloze ‘kern’ zou gebruikt kunnen worden voor het plaatsen van stamcellen t.b.v. transplantatie, maar Monté onderzoekt tegelijkertijd een toekomstscenario waarin het wetenschappelijk verbeteren van een orgaan als het hart niet voortkomt uit medische noodzaak, maar uit de wens tot het verbeteren en verfraaien van het menselijk lichaam.
Eveneens van Monté zijn Les Sauvages, maskers gemaakt van de huid van doodgereden hazen en katten, die hij zelf langs de weg heeft gevonden en bewerkt. Deze laten zien dat ook dode dierenlichamen, die langs de weg liggen, nog heel goed herbruikbaar zijn en de maskers moeten ons ook aan het denken zetten over de bontindustrie.

Sociaal meubilair

Vincent Knopper van Kader-werk toonde Composiet, een serie nieuwe materialen waarmee meubels en interieurs gemaakt kunnen worden, bijvoorbeeld multiplex in koper en kunststof en omgekeerde combinaties van materialen zoals  spaanplaat als deklaag van hout. Knopper ontwikkelt nieuwe meubelmaterialen, maar maakt ook zelf meubels en interieurs.
Een initiatief passend in de trend van social design is dat van Don Zweedijk. Samen met de mensen van het Maliegilde, een beschutte metaalwerkplaats voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, ontwikkelde hij de Mogelijkheid collectie. Aangenaam verrast door de kennis en technische vaardigheden van de jongens die bij het Maliegilde werken, ging ontwerper Zweedijk er als vrijwilliger aan de slag. Door te kijken naar de mogelijkheden en niet naar beperkingen daagt hij de makers van het gilde uit en zo kunnen ze hun kansen vergroten op een vaste, betaalde baan. Deze bijzondere samenwerking heeft geleid tot een collectie minimalistische wandmeubels en tafels in diverse metalen, houtsoorten en bamboe.
Voortbordurend op zijn afstudeeronderzoek ‘Digital Design and Digital Fabrication for Post-Disaster Dwellings’ en de digitaal ontworpen en gefreesde paviljoens van zijn bedrijf Econnect, presenteerde architect en productontwerper Pieter Stoutjesdijk met zijn label Fabrikoos op OBJECT krukken en tafels die op maat ontworpen worden, en die eveneens digitaal gefreesd en eenvoudig geassembleerd kunnen worden, zonder schroeven en spijkers.

Upcyling

Op het trossendek demonstreerde Jeroen Wesselink hoe hij oude expansievaten upcyclet tot opvallende krukken met een zwart rubberen zitting. Veel expansievaten heeft hij via woningbouwverenigingen gekregen. Hij snijdt de vaten door, blaast de expansiebal die zich in het vat bevindt op tot zitting, plaatst de helften omgekeerd op elkaar. Hij hergebruikt het totale vat en ontwerpt en maakt ook zelf het gereedschap en de bevestigingsmaterialen.

Textiel en productontwerper Simone Post deed uitgebreid materiaalonderzoek naar het afval van textielfabrikant Vlisco en geeft dit afval een nieuwe waarde en een tweede leven. Met vouw- en lasertechnieken maakt ze stoffen panelen met motieven om ruimtes te verdelen of accentueren. Andere misdrukken worden gewonden tot ronde tapijten of meubelstoffen. Met verschillende stoffen- en kleurencombinaties is elk product in de collectie Post-Vlisco uniek.

En dit is maar een kleine greep uit de vele inspirerende ontwerpen, in een eerder artikel staan meer ontwerpen die op OBJECT Rotterdam te zien waren

Tekst en foto’s Jacqueline Knudsen

Designbeurs OBJECT Rotterdam
Vrijdag 12 februari t/m 14 februari 2016

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Ontvang iedere week het laatste nieuws en informatie op het gebied van architectuur in uw mailbox.

Gerelateerd

Tags: , , , , , , , , , , , , ,

    Schrijf een reactie

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.