Drijvende halve bollen

Drijvende halve bollen

Nieuws
Door: Redactie ArchitectuurNL | 14-10-2009

In de Rotterdamse Rijnhaven komt een opvallend nieuw bouwwerk: een complex van drie drijvende halve bollen. Nog deze maand begint de gemeente Rotterdam met de bouw van een drijvend informatie- en expositiecentrum, waarin wonen op het water centraal staat.

Geschakelde bollen
Het paviljoen bestaat uit drie aan elkaar geschakelde bollen waarvan de grootste een diameter heeft van 24 meter, met een hoogte van 12 meter. Het vloeroppervlak is 46 bij 24 meter. Het vernieuwende paviljoen verenigt de Rotterdamse doelen om de uitstoot van het broeikasgas CO2 te halveren en om de stad ook in de toekomst klimaatbestendig te houden.

De Rijnhaven, pal naast RDM Campus op Heijplaat, is geschikt voor het paviljoen vanwege de beperkte golfslag. Bovendien is de Rijnhaven goed bereikbaar met het openbaar vervoer, ook over water. Bij de realisatie van het complex, een ontwerp van Deltasync/PublicDomain Architecten, werken verschillende bedrijven van Dura Vermeer samen. De oplevering van het paviljoen is voorzien in mei 2010.

Ambities voor drijvende stadswijken
Het drijvend paviljoen is het eerste resultaat van Rotterdam Climate Proof om klimaatbestendig te bouwen in buitendijkse gebieden. Doordat het paviljoen drijft, stijgt het automatisch mee met de waterspiegel. Dat maakt het paviljoen een voorbeeld voor het klimaatbestendig bouwen met het oog op de Rotterdamse ambities voor het bouwen van drijvende stadswijken.

Duurzaamheid gebruikte materialen
De duurzaamheid van het paviljoen zit in de gebruikte materialen, de flexibiliteit, en ook in de inrichting. Zo wordt het gebouw verwarmd en gekoeld met zonne-energie en oppervlaktewater. Het heeft verschillende klimaatzones; de energie wordt alleen gebruikt waar dat op dat moment nodig is. Op het gebied van energie zal het paviljoen in hoge mate in z’n eigen behoefte voorzien. Het paviljoen zuivert ook zijn eigen toiletwater. Wat er dan overblijft, kan worden geloosd in het oppervlaktewater. Bijzonder is ook het folie waarmee de koepels worden bekleed. Het zogenaamde ETFE-folie is ongeveer 100 keer lichter dan glas. Dat maakt dit folie heel geschikt voor drijvende gebouwen.

     

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Ontvang iedere week het laatste nieuws en informatie op het gebied van architectuur in uw mailbox.

Gerelateerd

    Schrijf een reactie

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.