Het nieuwe interieur van Lounge 2 op Schiphol is ontworpen door Kossmann.dejong. De opdracht was een social lounge te maken met verrassende elementen en ruimte voor ongedwongen ontmoetingen. In Lounge 2 zijn interieur en architectuur volledig geïntegreerd ontworpen. Het bouwkundig ontwerp en masterplan is van Benthem Crouwel NACO, de huisarchitecten van Schiphol.
Bij binnenkomst van Lounge 2 hebben reizigers door de nieuwe entree op de tweede verdieping een buitengewoon uitzicht op het platform met vliegtuigen. Vanaf deze plek kan men zich makkelijk oriënteren op de 16.000 m² grote ruimte.
Belevingswerelden
Rondom een centraal plein zijn zeven verschillende belevingswerelden gecreëerd, te weten Luxury, Family, Travel & Culture, Modern Dutch, See Buy Fly, Fashion & Lifestyle en Care & Wellness. Elke belevingswereld wordt gevormd door een eigen geïntegreerd concept voor retail, horeca, services en zitgebieden. Kenmerkende materialen en details geven iedere wereld een aparte uitstraling en eigen identiteit. De vloer van grote betontegels en het plafond van zwarte lamellen en duurzame led-lichtlijnen vormen het ‘cement’, dat alle verschillende onderdelen van de lounge bij elkaar houdt.
Verrassende elementen
Herman Kossmann, creatief directeur van Kossmann.dejong: “We hebben het interieurontwerp van Lounge 2 naar een hoger plan getild door interieur en architectuur volledig geïntegreerd te ontwerpen samen met Benthem Crouwel NACO. Ook hebben we een extra laag aan het interieur toegevoegd door de nadruk te leggen op ‘storytelling’. Een groot aantal spannende objecten, zoals de monumentale videoklok van ontwerper Maarten Baas, kuddes keramische koeien, echte bomen en een spectaculair speelobject in de vorm van een groot vliegtuig, zorgen voor verrassing. Het reisavontuur begint al in Lounge 2.
Foto’s: Thijs Wolzak
Schrijf je in voor de nieuwsbrief
Ontvang iedere week het laatste nieuws en informatie op het gebied van architectuur in uw mailbox.