Op dinsdag 23 augustus 2016 is station Utrecht Vaartsche Rijn feestelijk geopend. Architect Paul van der Ree van StudioSK (Movares) tekende voor het ontwerp in opdracht van ProRail. Het nieuwe treinstation ligt aan de zuidkant van het centrum tussen de stations Utrecht CS en Lunetten. De afstand naar de binnenstad is vanaf het nieuwe station even ver als vanaf het Centraal Station en er is een goede verbinding met de Uithof.
Poort naar de stad
Het station ligt verhoogd aan de bestaande spoorlijn en overbrugt de Vaartsche Rijn. Onder het station liggen een nieuwe fietsenstalling, parkeergarage, winkels en voorzieningen voor bewoners. “Het station moest aansluiten bij de wijk. Dat is in het uiteindelijke ontwerp goed gelukt. En wat ik vooral belangrijk vind is dat het project tot stand is gekomen in nauw overleg met de bewoners. Voor hen waren de bouwplannen namelijk behoorlijk ingrijpend.” licht architect Paul van der Ree toe. Boven het station steken ‘portalen’ uit, als poorten naar de binnenstad en verbinding tussen de buurten aan weerszijden van het spoor.
Rotsoord
Station Vaartsche Rijn verbetert ook de bereikbaarheid van Rotsoord, zowel voor voetgangers en fietsers vanuit de binnenstad als met de trein.Het gebied Rotsoord net ten zuiden van de oude binnenstad van Utrecht aan de Vaartsche Rijn, maakt een transformatie door van industriegebied naar een gebied met een combinatie van hergebruik en nieuwbouw en functiemenging van woningbouw, horeca en creatieve en culturele functies.
De Hogeschool voor de Kunsten heeft haar intrek genoemen in de voormalige Pastoefabriek. Het project De Trip van VMX Architecten is in aanbouw.
De watertoren naast de Pastoefabriek is verbouwd naar ontwerp van Sluijmer en Van Leeuwen architecten tot expositieruimte, ateliers en werkruimtes voor zelfstandigen en een restaurant in de top van de toren.
Fotografie: ProRail
Schrijf je in voor de nieuwsbrief
Ontvang iedere week het laatste nieuws en informatie op het gebied van architectuur in uw mailbox.