Veel bedrijven doen het al: zakelijk bloggen. Het schrijven en publiceren van blogs kan een goede manier zijn om jezelf en je werk onder de aandacht te brengen bij nieuwe en bestaande opdrachtgevers. Het is een manier om te vertellen wat jij en je bedrijf doen en welke deskundigheid jullie in huis hebben. Maar hoe schrijf je een goede blog?
Publiek en doel
Voordat het schrijven begint, is het belangrijk om te bedenken voor wie je de blogs schrijft. Bedenk wie je klant is, wat zijn eigenschappen zijn, waar hij werkt, tegen welke problemen en uitdagingen hij aan loopt en wat zijn ambities zijn. Heb je vooral te maken met particuliere klanten of juist met grote bedrijven en overheden? Is je klant erg bezig met duurzaamheid of toch meer met de financiën? Zo’n klantprofiel noemen we een persona. Daarnaast is het belangrijk om na te denken over het doel van je blogs. Wil je bewustzijn creëren over een bepaald probleem, informatie delen over de sector of je persoonlijke mening geven over bepaalde onderwerpen?
Ga het gesprek aan
De volgende stap is om dieper in te gaan op de vragen en problemen van de klant. Zijn je klanten vooral grote bedrijven die worstelen met het energiezuinig maken van hun kantoor? Of zijn het particuliere woningeigenaren met ruimtegebrek? Deze vragen en problemen probeer je te beantwoorden in blogs. Nog beter dan zelf bedenken aan welke informatie de klant behoefte heeft, is met klanten zelf in gesprek gaan. Werk je bij een groter bedrijf, dan is het ook heel interessant om buitendienstmedewerkers, monteurs, mensen van de klantenservice of telefonistes te vragen wat volgens hen de belangrijkste behoefte van de klant is. Als je weet welke vragen en problemen de klant heeft, kun je deze gaan beantwoorden. Welke informatie helpt de klant om zijn problemen te verminderen of op te lossen? Het kan ook heel nuttig zijn om hierover met collega’s te brainstormen.
Bijvoorbeeld: een architect die veel scholen ontwerpt, merkt dat zijn klanten erg worstelen met de eisen en wetgeving rondom het binnenklimaat. Daarom gaat hij bloggen over hoe deze wetgeving precies in elkaar steekt, welke maatregelen scholen zelf kunnen nemen, welke ventilatiesystemen er zijn en hoe een goed ontwerp helpt bij het realiseren van een prettig binnenklimaat.
Aan de slag!
Nu is het moment gekomen om te gaan schrijven. Daarbij is het belangrijk altijd de klant voor ogen te houden. Je zou zelfs het profiel van de klant aan de muur kunnen hangen, zodat je hem (of haar) nooit vergeet. Denk tijdens het schrijven niet aan het verhogen van de omzet, maar alleen aan de klant, zijn vragen en de oplossingen. Denk ook na over wie de blogs gaat schrijven: jij zelf, een collega, een gastblogger, de directeur of een ingehuurde ghostwriter? Maak van tevoren duidelijke afspraken over de inhoud. Hebben de bloggers alle vrijheid in het naar buiten brengen van informatie en mogen ze hun mening geven, of zijn hier restricties aan verbonden? En wie is uiteindelijk eindverantwoordelijk? Kijk ook naar wat de concurrent doet en probeer onderscheidend te zijn. Houd bij iedere beslissing je publiek in het achterhoofd.
Maak het persoonlijk
Een blog mag persoonlijk zijn en biedt ruimte voor eigen inzichten en meningen. Persoonlijke ervaringen maken een blog interessant om te lezen, uniek en laten zien dat je de dagelijkse praktijk goed kent. Eigen ervaringen kunnen inspireren; vertel verhalen over de lessen die je geleerd hebt tijdens een moeilijk proces, een mooie prestatie, een oplossing voor een veelvoorkomend probleem in het bedrijf. Of kaart moeilijkheden aan die de lezer ook tegenkomt in de praktijk. Onderbouw het verhaal eventueel met meningen van experts of advies van andere bloggers. Voor de lezer is het fijn om ook andere perspectieven te zien.
Deskundigen
Eén blog schrijven is niet voldoende om de aandacht van je doelgroep te trekken. Maak daarom een realistische planning met onderwerpideeën zodat je regelmatig blogs publiceert. Schakel waar mogelijk ook de hulp in van collega’s of eventueel van externe deskundigen en/of tekstschrijvers.
Spread the word
Zorg ervoor dat je blogs ook gelezen worden! Verstuur bijvoorbeeld nieuwsbrieven naar je klanten met daarin de blogs. Deel ze op Twitter, Facebook en LinkedIn en vraag je collega’s dit ook te doen. Probeer je blogs geplaatst te krijgen op plekken waar je doelgroep komt. Reageer op forums en verwijs daarbij naar je blogs.
Bloggen is een vorm van content marketing, een type marketing waarbij inhoudelijke, relevante informatie (content) centraal staat. Steeds meer bedrijven zetten content marketing in om hun doelgroep te voorzien van nuttige informatie, omdat reclame maken niet altijd meer genoeg is om klanten te vinden en te binden. Nieuwsgierig geworden naar content marketing? Eisma Content Marketing organiseert op de Bouwbeurs 2017 in Utrecht korte kennissessies over content marketing, bloggen, het maken van persona’s en videomarketing. Aanmelden is gratis en kan hier
Schrijf je in voor de nieuwsbrief
Ontvang iedere week het laatste nieuws en informatie op het gebied van architectuur in uw mailbox.