Vernieuwende architectonische ontwerpen voor de infrastructuur staan centraal bij Metropole in Motion, een avond in de serie Architecture Now in Pakhuis de Zwijger Amsterdam a.s. donderdag 18 mei. Stations veranderen in recreatieve bestemmingen waar je uit de trein zo een terras op stapt en zelfrijdende, automatische auto’s vereisen een nieuwe blik op parkeren. Van de bouw van aantrekkelijke stations tot het voorzieningenhuisje van de Noord-Zuidlijn.
Sprekers o.a. Joep Mollink (MOPET architecten) Lars van Hoften en Dana Behrman (UNStudio), Maurice Nio (Nio Architecten), Bart Stoffels (Except) Marten Wassmann (Benthem Crouwel Architekten)
Voorzieningengebouw Noord-Zuidlijn
In Amsterdam Noord, vlakbij de ringweg A10, staat het Voorzieningengebouw; een opvallend gebouw dat het noordelijke eindpunt van de Noord/Zuidlijn markeert. Het biedt plaats aan machinisten, kantoor- en onderhoudspersoneel. Architect Joep Mollink van Mopet Architecten deelt de maakproces.
Metrostations
Al 17 (!) jaar is Benthem Crouwel Architecten betrokken bij het ontwerp van de metrostations voor de Noord/Zuidlijn. In 1996 was het eerste ontwerp er, inmiddels hebben de architecten hun ideeën tot leven zien komen. Wat is het idee achter het speciaal ontworpen lichtplan? Hoe zorg je ervoor dat reizigers zich ondergronds goed kunnen oriënteren? En hoe zorg je ervoor dat de stations tijdloos zijn? Marten Wasmann presenteert de visie achter het ontwerp.
Snelweg en stad
Hoe maak je woonwijken rondom de ringweg aantrekkelijker? Dat is een van de uitdagingen uit het project ‘Snelweg en stad’. In opdracht van de BNA maakte UNstudio met een multidisciplinair team, bestaande uit Goudappel Coffeng, Geophy en 2getthere, het ontwerp voor het project. Hoofdvraag is hoe infrastructuur en stedenbouw rond de Amsterdamse A10 en het gebied Lelylaan samen kunnen komen. Van innovatieve ‘CityPods’ tot openbare ruimte, restaurants en winkels en bereikbaarheid; Dana Behrman en Lars van Hoften delen hun visie.
What happened to my buildings
Geïnspireerd op het genadeloze en hilarische zelfonderzoek van Marlies Rohmer vragen we elke editie een architect om te reflecteren op een eigen bouwproductie. Deze keer vertelt Maurice Nio van Nio Architecten over The Amazing Whale Jaw; een blob in Hoofddorp dat het midden houdt tussen een kunstobject en een busstation. Het vijftig meter lange bouwsel herbergt een overdekte wachtruimte, zitbanken en een kleine chauffeursruimte. Hoe kijkt hij terug op het ontwerp?
De Zelfrijdende Stad
Wat gaat de invloed van zelfrijdende voertuigen zijn op de toekomst en de inrichting van onze steden? In maart publiceerde Except het onderzoek De zelfrijdende stad. Wat is die zelfrijdende auto of taxi precies, wie gaat er gebruik van maken en wat is het effect ervan op hoe we onze publieke ruimte ontwerpen? Projectleider Bart Stoffels schets een toekomstbeeld.
Soundtrackcity
Ontdek de geluiden van de stad met Sountrackcity. Hun geluidswandelingen vertellen ieder een eigen verhaal over heden, verleden en toekomst van een buurt, gebaseerd op verhalen en ervaringen van bewoners. Voor Architecture Now nemen ze een unieke soundscape mee die je meeneemt door de straten van onze stad.
Pakhuis de Zwijger
Asmterdam
donderdag 18 mei 20 uur
Schrijf je in voor de nieuwsbrief
Ontvang iedere week het laatste nieuws en informatie op het gebied van architectuur in uw mailbox.