Architectenbureau Bjarke Ingles Group (BIG) heeft het nieuwe museum Tirpitz in Denemarken ontworpen. Het museum ligt verzonken in het Deense duinlandschap en wordt door middel van veel glas en licht vanuit het hart geopend naar de buitenwereld. Het Utrechtse bureau Tinker imagineers ontwierp de inrichting van het museum, zij namen het ritme van het gebouw en de omliggende natuur als uitgangspunt van het tentoonstellingsontwerp en schiepen een reis door de ruimte en tijd van West-Jutland. Het museum is 30 juni geopend.
Geïntegreerd in het landschap
Het nieuwe museum heeft vier tentoonstellingsruimtes en is via een tunnel verbonden met een geschutsbunker uit 1944, die onderdeel uitmaakt van de Atlantikwall uit de Tweede Wereldoorlog. De architectuur van het museumgebouw is de absolute tegenpool van de betonnen monoliet: open, licht en volledig geïntegreerd in het landschap. Vier toegangspaden doorsnijden het grote duin en leiden naar een lager gelegen, centraal plein die daglicht en ruimtelijkheid toelaat in het hart van het complex.
Centrale atrium
In het centrale atrium is die beweging weergegeven als een pulserende projectie met symbolen van een zeevarende natie, die de bezoekers de weg wijst naar de tentoonstellingen. Iedere zaal kent zijn eigen ritme waarop de verhaallijn meebeweegt: eb en vloed, dag en nacht, goed en kwaad, warmte en kou, het verstrijken van de tijd. West Coast Stories, de ruimte waar de lokale geschiedenis centraal staat, wordt eens per uur omgetoverd tot een 4D-theater bij nacht. Een audiovisueel spektakel dat bezoekers meevoert in een stormachtige reis door de tijd.
Atlantikwall
In het bunkerlandschap van Army of Concrete kunnen bezoekers het verhaal van de Atlantikwall ontdekken in West Jutland. Als ze de bunkers binnengaan, blijken het persoonlijke binnenruimtes van Denen en Duitsers die rondom de Atlantikwall werkten en leefden.
In Gold of the West Coast staat het bos van staal. Door verandering van kleur en geluid voelt deze zaal afwisselend warm en koud: verwijzingen naar de geschiedenis van barnsteen. In de abstracte maar sprookjesachtige bomen vinden bezoekers miljoenen jaren oude insluitingen, kunstvoorwerpen maar vooral veel verhalen over de aantrekkingskracht van barnsteen. In de oorspronkelijk bunker, een indrukwekkende oorlogsmachine die nooit voltooid is, kunnen bezoekers met licht spelen en schaduwen activeren die laten zien hoe de bunker ooit bedoeld was.
Projectgegevens
Opdrachtgever – Vardemuseerne, Denemarken
Design, AV & multimedia – Tinker imagineers
Architectuur – BIG Bjarke Ingels Group
Tentoonstellingsbouw – Kloosterboer Decor
Lichtontwerp – Tinker, Kloosterboer Decor, Vos & Wolf
Sound design – MOST, Hiddo Frericks
Animaties – Tommie Geraedts, Bart van Brussel, Niels Mud en Robert Zwamborn
Schrijf je in voor de nieuwsbrief
Ontvang iedere week het laatste nieuws en informatie op het gebied van architectuur in uw mailbox.