KAAN ontwerpt nieuwe terminal Schiphol Airport

Nieuws

KAAN ontwerpt nieuwe terminal Schiphol Airport

Door: Petra Starink | 12-09-2017

KL AIR, bestaand uit KAAN Architecten, Estudio Lamela, ABT en Ineco, met medewerking van Arnout Meijer Studio, DGMR en Planeground, heeft de opdracht voor het ontwerp van de nieuwe terminal op Amsterdam Schiphol Airport gewonnen. Het gebouw komt te staan aan het Jan Dellaert Plein ten zuiden van Schiphol Plaza, de ontmoetingsplek voor de luchthaven waar alle aankomende passagiers samenkomen via het treinstation en de A4. De nieuwe terminal wordt in 2023 in gebruik genomen.

Gevelbeeld

Met een oppervlakte van 100.500 m2 en jaarlijks zo’n 14 miljoen passagiers zijn de ruimtelijke organisatie en het gevelbeeld zodanig ontworpen om een duidelijke verbinding aan te gaan met Schiphol Plaza, het treinstation en mogelijk toekomstige uitbreidingen. Architectonische helderheid, ruimtelijkheid, overstekken en zwarte dakranden maken dit mogelijk.

Stedelijke integratie

Stedelijke integratie speelt een centrale rol in het ontwerp van Kaan Architecten. De terminal is optimaal verbonden met de rest van de luchthaven. Een overlappende kruising van passagiersstromen maakt de ontvangsthal voor vertrekkende passagiers aangenaam en onderscheidend. Het geeft het ruimte aan de bagagehal onder de check-in vloer. Korte en directe routes aan de landzijde dragen bij aan de stedelijke integratie van Schiphol en versterken de luchthaven als een “compacte stad”.

Daglicht

De uitgestrekte terminal biedt reizigers diverse ruimtelijke belevingen in een omgeving vol licht. Het inchecken en de veiligheidscontrole vinden plaats in het hart van de nieuwe terminal en op een verhoogd niveau, het Plateau, waardoor er meer privacy ontstaat en de bagagehal eronder een hoger plafond krijgt. Hier kunnen passagiers genieten van een wijde blik op de ontvangsthal, die bekroond is met een dak dat zeeën van daglicht doorlaat.

Duurzaamheid in ontwerp

De gevelkolommen en enkele facilitaire gebouwdelen dragen dit unieke dak (spanwijdte ca. 180 x 150 meter). Binnen één oogopslag hebben passagiers overzicht waardoor zij zich vrij kunnen verplaatsen binnen deze ruimte. Langgerekte vlakken glas definiëren de gevels en geven zicht over de bruisende activiteit binnen de luchthaven als de weidse wolkenluchten boven het polderlandschap. Materialen zoals de houten vloeren op het Plateau en de weelderige beplanting in de grote lichthoven boven de veiligheidscontrole zijn een uiting van duurzaamheid in het ontwerp. Modulaire bouwblokken en het ritme van herhaling in zowel de gevels als het dak geven rust. Ook dienen deze elementen eventuele toekomstige uitbreidingen.

Projectgegevens
Locatie: Amsterdam Airport Schiphol, Nederland
Opdrachtgever: SNBV (Schiphol Nederland B.V.)
Ontwerpteam: José Alberto Sánchez, Andreas Alevras, Paul Beck, Paul van Bergen, Miguel de Bernardo Atienza, Roberto Calonge, Maicol Cardelli, Alice Colombo, Jana Culek, Sebastian van Damme, Marta Dyjaczynska, Paolo Faleschini, Di Fang, Ernesto de la Fuente, María García, Jesper Goorden, Jesus Hernandez, José Julián Horcajo, Cristina Jurado López, Kees Kaan, Carlos Lamela, Carlos Lobato, Rodrigo López Agudo, Arnout Meijer, Endri Metaj, Hana Mohar, Alberto Ortiz Quevedo, Vincent Panhuysen, Marco van der Ploeg, Julio Resino, Dikkie Scipio, Roberto Serrano, Christian Sluijmer, Hrvoje Smidihen, Walter Spangenberg, Johan Steenvoorden, Claudia Vermeulen, Mieke Vink, Jaap Wiedenhoff
Ontwerp: 2017
Start bouw: 2020
Oplevering: 2023
BVO: 100.500 m2
Capaciteit: circa 14 mln. passagiers
Foto: Filippo Bolognese

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Ontvang iedere week het laatste nieuws en informatie op het gebied van architectuur in uw mailbox.

Gerelateerd

Tags: ,

    Schrijf een reactie

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.