Vanaf 23 september is in het Openluchtmuseum in Arnhem de Canon van Nederland te zien, een overzicht van de hele geschiedenis van ons land. Kossmann.dejong ontwierp de permanente tentoonstelling in het door Mecanoo vernieuwde entreepaviljoen. Op de tentoonstelling springt de enorme kleurrijke Canonwand van 18 meter lang met 50 Canonvensters in het oog. De vensters bewegen en zweven en geven informatie voor wie meer wil weten over de geschiedenis.
De nieuwe tentoonstelling strekt zich uit over vier achter elkaar gelegen zalen. Als inleiding worden bezoekers in de tunnelvormige introductieruimte stapsgewijs mee teruggenomen in de tijd, van eind twintigste eeuw tot ver voor het jaar 0. Hoe maakten wij vroeger licht, wat aten we vroeger? Via een reeks ruimtelijk gepresenteerde filmprojecties geven personages een inkijkje in hun dagelijks leven, nu en vroeger.
Licht en geluid
Het hoofddeel bevindt zich in de tweede zaal, de koepelzaal. Hier wordt ‘Het Verhaal van Nederland’ gepresenteerd in 10 enorme filmsets. Hier zijn de hoogte-en dieptepunten van ons land te vinden. De filmsets zijn gebaseerd op de ‘Tien Tijdvakken’ die worden gebruikt in het onderwijs. Elk tijdvak vertelt het verhaal van een bepaalde periode uit de Nederlandse geschiedenis. Filmprojecties brengen de decors tot leven en de bezoeker wordt uitgedaagd actief op zoek te gaan naar informatie. Projecties op vloer en plafond benadrukken het voortschrijden van de tijd, zorgen voor visuele verbinding en leiden in combinatie met spannende licht- en geluidseffecten tot een dynamisch spektakel.
Grafische lijnpatronen
Na deze prikkeling voor de zintuigen in de koepelruimte komt de bezoeker in de derde zaal terecht, in ‘Het Land en de Wereld’. Een panoramische film van 15 minuten toont hoe het land dat nu Nederland heet, door de eeuwen heen zowel geografisch als geologisch voortdurend van vorm is veranderd. Via infographics en historische kaarten worden deze veranderingen ook in een bredere, internationale context geplaatst. Grafische lijnpatronen op de vloer en wanden weerspiegelen deze verbindingen. De kijkerstribune, vormgegeven als abstracte aardlagen, benadrukt de dynamiek van een veranderend Nederland.
Interactieve wand
In de laatste ruimte ‘Vensters op Vroeger’ biedt de Canonwand een chronologisch overzicht van alle 50 vensters. Bezoekers worden geactiveerd via de wand verdere informatie te ontsluiten en verbanden tussen de vensters op te sporen. In deze ruimte zijn ook een aantal interactieve spellen ontworpen. Het spel Oud, Nieuw, Nog niet, test de kennis van de bezoeker of een voorwerp in een bepaald tijdvak er al was of nog niet bestond.
Buiten in het park zijn ook nog 15 Canonvensters te zien en het Openluchtmuseum gaat rondom de Canon van Nederland in de toekomst tijdelijke tentoonstellingen organiseren.
De tentoonstelling is naast Kossmann.dejong tot stand gekomen met film- en animatieontwerper Redrum en interactive designer IJsfontein onder leiding van art director Pieter van der Heijden van XPEX.
Fotografie: Petra Starink
Schrijf je in voor de nieuwsbrief
Ontvang iedere week het laatste nieuws en informatie op het gebied van architectuur in uw mailbox.