Groosman realiseert energieneutrale parkeergarage Driebergen-Zeist

Nieuws

Groosman realiseert energieneutrale parkeergarage Driebergen-Zeist

Door: Petra Starink | 07-11-2017

Vanaf 13 november wordt de P+R garage voor 582 auto’s bij het station Driebergen-Zeist in gebruik genomen. Groosman en Aan de Stegge / Continental Car Parks wonnen de design & build prijsvraag in opdracht van NS Stations. Het ontwerp van de nieuwe P+R is zorgvuldig ingepast in de natuurrijke omgeving. De parkeergarage van natuurlijke materialen staat geheel in het groen en is in zijn massa zo klein mogelijk gehouden. Door zijn ronde vormen voegt de parkeergarage zich perfect in de nieuwe stationsomgeving.

Natuurlijke materialen

Het gebouw is ontworpen in samenhang met de vormentaal van de nieuw te bouwen omgeving; natuurlijke materialen en glooiende lijnen. Dankzij het gebruik van ronde hoeken en houten bekleding krijgt de massa een zachtere vorm. Belangrijk uitgangspunt bij de vormgeving van de parkeergarage was de beperking van de bouwhoogte. De maximale waarde was namelijk 21 meter, de hoogte van de omliggende bomen. Dankzij het compacte parkeersysteem is het gebouw met vijf lagen ruim onder deze grens gebleven.

Optopping

Om de voetgangersentree te verduidelijken is deze losgeplaatst en heeft een optopping gekregen. Ook de in- en uitrit is dankzij een inham in het volume een logische, bereikbare en zichtbare plek. Aan de Odijkerweg heeft het gebouw juist een setback om beter aan te sluiten bij de woonstraat. Vanaf hier loopt de massa trapsgewijs op wat versterkt wordt door de oplopende plint.

Landhuizen in de omgeving

Speciale aandacht is uitgegaan naar de vormgeving van het hoofdtrappenhuis. Deze heeft een directe visuele verbinding met het station, maar moet bij binnenkomst ook een welkomsgevoel geven. De hal refereert naar de verschillende landhuizen in de omgeving, die vaak van een grote doorgaande bordestrap voorzien zijn. Het karakteristieke spel van houten lamellen is doorgetrokken in het interieur. De entree is overzichtelijk en transparant.

Ruimte

Door veel licht en ruimte te creëren en het gebouw te voorzien van een herkenbaar bewegwijzering en een logische routing voor zowel automobilist als de voetganger is een veilige, gebruiksvriendelijke en comfortabele parkeergarage ontstaan. De basis ligt bij de postionering van de hellingbanen en het feit dat men tegen de klok in draait. Hierdoor is er nooit sprake van kruisend in- en uitrijdend verkeer en ontstaat er een overzichtelijke rondrijcircuit

Duurzaam en energieneutraal

De parkeergarage is opgebouwd uit duurzame onderhoudsarme materialen die op een natuurlijk manier verouderen, zonder afbreuk te doen aan de esthetische kwaliteit. In het ontwerp zijn twee gevelconcepten verenigd. De plint is uitgevoerd met schanskorven en gaashek met begroeiing. Het overige deel is uitgevoerd in lariks lamellen. De houten delen worden op diverse plekken afgewisseld met smalle glasruiten, waarbij aan de buitenzijde openstaande luiken zijn gepositioneerd, om de schaal van het gebouw te breken. Een belangrijke energie- en kostenbesparing is bereikt middels natuurlijke ventilatie van de parkeergarage. De resterende energievraag wordt middels zonnepanelen op het dak opgewekt.

Fotografie: Tycho’s Eye

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Ontvang iedere week het laatste nieuws en informatie op het gebied van architectuur in uw mailbox.

Gerelateerd

Tags: ,

    Schrijf een reactie

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.