Na een jaar van sloop en uiterst ingewikkelde voorbereidingen in de ondergrond van het bouwterrein is de bouw van de nieuwe brandweerkazerne in Alkmaar begonnen. Met het intrillen van een damwandplank gaf de burgemeester het startsein voor de bouw van de damwand-constructie, die het grondwater moet tegenhouden als straks de bouwput wordt uitgegraven. In de bouwput wordt een kelder gebouwd en vervolgens komt daar bovenop het indrukwekkende gebouw dat werd ontworpen door LIAG architecten uit Den Haag.
Het grootste gedeelte van de nieuwbouw is bestemd voor de nieuwe brandweerkazerne. Daarnaast zullen ook de meldkamer van Parkeerbeheer, de video-observatiepost van Stadstoezicht en de dagopvang van de Brijder Verslavingszorg hier onderdak vinden. Op het dak komt een schuin oplopend parkeerdek met 99 parkeerplaatsen, die na kantoortijden en in het weekend beschikbaar zijn voor iedereen.
Enorme puzzel
De bouwlocatie vlak naast het Stadskantoor is gekozen omdat de brandweer alleen vanaf deze plek binnen de vereiste tijd bij een brand in de binnenstad kan komen. “Van het begin af aan was het duidelijk dat het niet eenvoudig zou zijn om op deze plek een dergelijk groot gebouw neer te zetten”, aldus projectleider Jan Piet van der Zouwen, “maar dat wij in de ondergrond zoveel problemen zouden tegenkomen, had niemand verwacht. Het was een enorme puzzel om het allemaal voor elkaar te krijgen, maar nu is het dan echt zover dat de bouw kan beginnen!”
Onvoorziene omstandigheden
Het grootste probleem was dat de ondergrond van het bouwterrein vol ligt met kabels en leidingen. De lokatie van de kabels en leidingen en de omvang van de verschillende strengen bleek heel vaak net even anders dan de beschikbare informatie aangaf. Dat was met name een probleem voor de aanleg van de nieuwe kademuur langs het Noordhollandsch Kanaal, die over de leidingen heen moest worden gebouwd.
Draagkracht grond
Waar het gebouw komt te staan, moesten alle leidingen ook nog in verschillende fasen worden verplaatst, voordat de 16 m lange damwanden van de bouwput de grond in konden gaan. Bovendien bleek de ondergrond op sommige plaatsen veel minder draagkrachtig dan verwacht, zodat ook het aanbrengen van de fundering extra tijd zal kosten. Oorspronkelijk was het de bedoeling dat de hele nieuwbouw in maart 2010 klaar zou zijn, maar door alle onvoorziene omstandigheden tijdens de voorbereiding duurt het hele project nu 11 weken langer dan gepland.
Schrijf je in voor de nieuwsbrief
Ontvang iedere week het laatste nieuws en informatie op het gebied van architectuur in uw mailbox.