De gemeente Nijmegen en spoorwegbeheerder ProRail gaan het zuidelijk landhoofd van de spoorbrug over de Waal in ere herstellen. Het tijdens de oorlog beschadigde rijksmonument wordt in de komende maanden gereconstrueerd. De herstelwerkzaamheden starten op 18 augustus. De historische stadspoort wordt nog dit jaar heropend.
Het zuidelijk landhoofd, gebouwd tussen 1876 en 1878, is eigendom van ProRail en uniek in zijn soort. Het was van oorsprong een markant bakstenen gebouw van drie verdiepingen met aan weerszijden een torentje. Tijdens de Tweede Wereldoorlog moest een deel van de derde etage plaatsmaken voor het afweergeschut van de Duitsers. Na de oorlog is de beschadigde verdieping in zijn geheel verwijderd.
Torenmonument
De reconstructie is een initiatief van de gemeente. Het past binnen haar cultuurhistorische beleid, dat erop is gericht de Nijmeegse stadspoorten weer zichtbaar te maken en te restaureren. Het torenmonument van de spoorbrug wordt ook gezien als een van de Nijmeegse stadspoorten van en naar het noorden. De reconstructie kost ruim één miljoen euro en wordt betaald door de gemeente, ProRail, het ministerie van Verkeer en Waterstaat en uit het Europees Fonds Regionale Ontwikkeling.
Middelpunt
Het torenmonument, dat kunstenaarsateliers huisvest, bevindt zich in het middelpunt van een aantal belangrijke stedenbouwkundige ontwikkelingen in Nijmegen. Direct ten westen van het landhoofd wordt het industriegebied langs de Waal getransformeerd in een nieuw woonwerkgebied (Waalfront). Hiermee wordt de bestaande Waalkade, onder de spoorbrug door richting het westen verlengd.
Daartegenover, aan de noordzijde van de rivier, wordt het stadsdeel Waalsprong gebouwd. De spoorbrug, met daaraan vast de fietsers- en voetgangersbrug, vormt een centrale as tussen de twee oevers. Het opnieuw zichtbaar gemaakte Torenmonument markeert deze kruising tussen oud en nieuw Nijmegen.
Schrijf je in voor de nieuwsbrief
Ontvang iedere week het laatste nieuws en informatie op het gebied van architectuur in uw mailbox.