Architecten hebben het meest positieve imago in de bouw. Dit blijkt uit onderzoek van USP Marketing Consultancy onder ruim 1.000 functionarissen uit de bouwsector. Architecten worden door 15% van de respondenten genoemd als de partij met het meest positieve imago in de bouw. Daarnaast scoren ook de aannemers B&U (7%) ingenieurs (6%) en bouwmaterialen handelaren (6%) goed in deze top 10. De stukadoors zijn dit jaar nieuw in de top 10. Dit jaar dicht 5% van de personen die in de bouw werkzaam zijn hen het beste imago toe.
Klusbedrijven houden een slecht imago
De klusbedrijven worden door maar liefst 21% van de respondenten genoemd als de partij met het minst positieve imago in de bouw. Vorig jaar hadden de klusbedrijven met 22% ook het minst positieve imago in de bouw en heeft dat dus in het relatief korte tijdbestek van een jaar nog niet kunnen verbeteren. Een mogelijke verklaring voor het imago van de klusbedrijven kan zijn het feit dat zij zich aan het einde van de bouwkolom bevinden. De werkzaamheden die zij uitvoeren hebben betrekking op de afbouw van een pand. Hier zijn eventuele fouten het meest zichtbaar aanwezig.
De groep klusbedrijven wordt op afstand gevolgd door de project ontwikkelaars (11%). De stukadoors staan op de gedeelde derde plaats met (7%) Opvallend is dat de aannemers B&U door 7% van de respondenten worden gezien als de partij met het minst positieve imago terwijl de aannemers B&U een tweede plaats bezetten bij de top 10 van de partij met het meest positieve imago.
Bron: USP Marketing Consultancy
Schrijf je in voor de nieuwsbrief
Ontvang iedere week het laatste nieuws en informatie op het gebied van architectuur in uw mailbox.