Postkantoren krijgen facelift

Postkantoren krijgen facelift

Nieuws
Door: Redactie ArchitectuurNL | 17-07-2008

De postkantoren van postverwerker TNT Post krijgen een facelift. Architectenbureau Merkx + Girod heeft de opdracht gekregen een nieuw concept voor ‘het postkantoor 2.0’ te ontwikkelen.

De ruim 2.000 postkantoren in het land ogen rommelig door de vele folderrekken, ambtelijk door de lange balies en kil door de foeilelijke systeemplafonds en grijze tinten. Merkx + Girod moet ze een eigentijdse uitstraling geven. Het architectenbureau voorzag al eerder de Hema van een functioneel en fraai interieur. Dit jaar was Merkx + Girod de terechte winnaar van de ‘Lensvelt de Architect Interieurprijs’.

Postwinkel
Het ouderwetse postkantoor wordt vervangen door een soort postwinkels. Inmiddels zijn drie van de nieuwe postkantoren gerealiseerd; in Den Haag, Rotterdam en Nijmegen. Er volgen er nog zeven in grootstedelijke omgeving. Hoewel de indeling per locatie verschilt, heeft elk filiaal dezelfde uitstraling.

Merkx + Girod is erin geslaagd deze kenmerken van het postbedrijf te vertalen naar een interieur. Het concept van de nieuwe winkel is: selfservice waar mogelijk, full service indien nodig. Dus is de lange balie met irritante nummerautomaat vervangen door een speels interieur met één lange zelfbedieningswand en losstaande, open verkoopmeubels.

Oud-Hollands tintje
De zelfbedieningswand is herkenbaar door de zwarte kleur en het verlaagde plafond. De indeling van de wand is overzichtelijk door de heldere pictogrammen van René Knip, bijvoorbeeld inktpotjes voor de schrijfbalies. Ze zorgen voor een oud-Hollands tintje dat vertrouwen oproept zonder oubollig te worden.

Maar de blikvangers zijn de gestroomlijnde verkoopmeubels. Deze moderne – maar niet hippe – meubels zijn vervaardigd van spierwit corian, een kostbare maar slijtvaste kunststof die prettig aanvoelt. De medewerkers staan hier schouder aan schouder met de klant, die kan meekijken bij elke handeling.

Transparant
Deze transparantie loopt als een rode draad door de winkel. De beige juten postzakken, de sorteringsband, de opslag van de aangetekende stukken – het is allemaal zichtbaar vanuit de winkel.

Overheersend is de huiskleur oranje, die eigenlijk geen enkele andere kleur naast zich duldt. Dit probleem is omzeild door verder alleen grijs, zwart, wit en een neutrale lichtblauwe tint te gebruiken. Deze harde kleuren zorgen tegelijk voor heldere indeling. De bewegwijzering in de vorm van een stippellijn op de vloer is eigenlijk overbodig. De enige missers zijn rommelige en lelijke winkelrekken met kantoorspullen die vloeken met de strakke inrichting.

Bron: De Volkskrant

     

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Ontvang iedere week het laatste nieuws en informatie op het gebied van architectuur in uw mailbox.

Gerelateerd

    Schrijf een reactie

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.