Nul-op-de-meter IKC De Leister

Nieuws

Nul-op-de-meter IKC De Leister

Door: Redactie ArchitectuurNL | 12-11-2018

De eerste ‘School vol Energie’ De Leister Igge in Opeinde is officieel geopend. De basisschool is in 6 weken gerenoveerd naar een frisse, aardgasvrije, Nul-op-de-Meter Integraal Kindcentrum. De Leister Igge is het eerste IKC in Nederland met Nul-op-de-Meter in een bestaand gebouw. Consortium Grenovation, bestaande uit LIAG architecten en bouwadviseurs, Meerbouw Rotterdam en DAIV Groep, tekenden voor het ontwerp en de uitvoering.

Gezonde uitgangspunten zoals een goed binnenmilieu

De Leister Igge is één van de vijf pilotprojecten uit het programma ‘School voor Energie’ waarvoor Green Deal scholen en Energiesprong hun krachten hebben gebundeld. Dit innovatieve uitvoeringsprogramma ondersteunt schoolbesturen bij het creëren van duurzame, gezonde en betaalbare scholen. De Leister Igge heeft gebruik kunnen maken van gezonde uitgangspunten zoals een goed binnenmilieu, volledige ontzorging op beheer en onderhoud, een dekkende exploitatie en een flexibel karakter. De Leister Igge wekt nu op jaarbasis net zoveel energie op als dat het gebruikt. Een systeem met zonnepanelen, lokale luchtbehandelings-units per ruimte (voor verwarmen en koelen), verbeterde isolatie, nieuwe kozijnen voorzien van HR++ glas en LED-verlichting dragen hieraan bij.

Creëren van overzicht

In ruimtelijk opzicht is er veel verbeterd. Door de uitbreidingen in het verleden was er een structuur ontstaan die niet overzichtelijk was door de
vele hoekjes en nissen. Het creëren van overzicht en sociale controle was daarom één van de eerste aspecten die door LIAG is aangepakt. Het noodlokaal is afgebroken en nieuwe bouwdelen zijn zo toegevoegd dat het gebouw compacter werd. Ook is de symmetrie teruggebracht in het gebouw waardoor de achterzijde van het gebouw veel eenduidiger is geworden. Deze ingrepen zorgden er  tevens voor dat er meer buitenruimte overbleef voor het spelen.

Koppeling van ruimten

Het IKC heeft een leeftijdsgebonden opbouw gekregen waardoor er gemakkelijk door leerlingen alvast bij de volgende groep gekeken kan worden. De nieuwe structuur voorziet ook in nieuwe type ruimten zoals de leerpleinen en het speellokaal. De mogelijke koppeling van deze ruimten en de gangzone maakt nieuwe onderwijsvormen en bijvoorbeeld voorstellingen mogelijk. De multifunctionele nieuwe trap, die ook als tribune/speelelement en opbergruimte fungeert speelt hierin een cruciale rol.

Fotografie: Mart Stevens

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Ontvang iedere week het laatste nieuws en informatie op het gebied van architectuur in uw mailbox.

Gerelateerd

Tags: ,

    Schrijf een reactie

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.