ZJA Zwarts & Jansma Architecten verwierf samen met Ballast Nedam de opdracht van de gemeente Amsterdam voor het ontwerp en de bouw van de ondergrondse fietsenstalling onder het Kleine-Gartmanplantsoen; pal aan het Leidseplein in Amsterdam. Door de bouw van de ondergrondse fietsenstalling ontstaat bovengronds meer ruimte, waardoor het Leidseplein met het vernieuwde Kleine-Gartmanplantsoen een nieuwe ontmoetingsplek krijgt. De eerste paal is de grond ingegaan voor de bouw van de fietsenstalling.
Meer ondergrondse fietsenstallingen
De gemeente Amsterdam zet in op een autoluwe stad waar meer gebruik zal worden gemaakt van de fiets en het openbaar vervoer. Het parkeren van fietsen in de binnenstad is een groeiend probleem. Daarom ontwikkelt de gemeente Amsterdam beleid om straten en pleinen vrij te houden van gestalde fietsen en zorgt zij voor meer ondergrondse fietsenstallingen.
Kunstwerk Blauw Jan
Met de komst van de ondergrondse fietsenstalling Kleine-Gartmanplantsoen keren de veertig reptielen van het kunstwerk Blauw Jan van Hans van Houwelingen terug op het plantsoen. De bronzen reptielen krijgen een plek op de gemetselde muur in het plantsoen die doorloopt tot in de fietsenstalling en de fietser naar beneden begeleidt.
Vloer voorzien van reptielen
De fietsenstalling heeft twee entrees; één voor voetgangers en één voor fietsers. De gemetselde wand in warmrode baksteen verbindt beide entrees. Als knipoog naar het kunstwerk Blauw Jan is de vloer van de fietsenstalling voorzien van reptielen die de voetganger naar de uitgang op het Leidseplein begeleiden. Bovenop de fietsenstalling waken de veertig reptielen over de fietsen onder het plantsoen.
Gebruiksvriendelijke fietsenstalling
De nieuwe ondergrondse fietsenstalling waar 2000 fietsen bewaakt kunnen worden gestald, is helder, licht en transparant. Het ontwerp van ZJA wordt gekenmerkt door rust en helderheid. Door de vorm, kleur en verlichting ontstaat een aantrekkelijke en gebruiksvriendelijke fietsenstalling. De ondergrondse fietsenstalling Kleine-Gartmanplantsoen heeft bredere paden en een grotere hoogte (3.20 m) dan de meeste fietsenstallingen. Extra aandacht is gegeven aan de toetreding van daglicht en verlichting boven de voetpaden, zodat de sfeer transparant en prettig is. Door de zichtlijnen te richten op de brede uitgang en de beheerdersruimte in de hoek te plaatsen zijn overzicht en veiligheid optimaal.
![](https://www.architectuur.nl/wp-content/uploads/2019/02/Ondergrondse-fietsenstalling-Amsterdam-1024x724.jpg)
Schrijf je in voor de nieuwsbrief
Ontvang iedere week het laatste nieuws en informatie op het gebied van architectuur in uw mailbox.