Oplossingengids voor gezonde schoolgebouwen

Actualiteiten, Boeken, Interieur, Nieuws

Oplossingengids voor gezonde schoolgebouwen

Door: Marjolein de Wit - Blok | 12-12-2022

Uit onderzoek van Koninklijk Bouwend Nederland blijkt dat zeker de helft van de schoolgebouwen toe is aan renovatie of zelfs vernieuwing. Ze zijn ongezond als gevolg van een decennialange verwaarlozing. En dát heeft een negatief effect op zowel de gezondheid als de leer- en werkprestaties van leraren en scholieren. Om verbetering te stimuleren heeft Tarkett een onderwijs oplossingengids geïntroduceerd.

De gids omvat adviezen voor het interieurontwerp van schoolgebouwen en is bedoeld voor zowel architecten van schoolgebouwen als onderwijsbestuurders, vastgoedbeheerders en overige betrokken partijen, zoals gemeenten.

Gezondheidseisen

“Tijdens de coronapandemie werd duidelijk dat veel scholen te maken hebben met een slechte binnenluchtkwaliteit. De hoge energieprijzen waarschuwen ons dat het nodig is Nederlandse schoolgebouwen te renoveren en te isoleren. Legio gebouwen voldoen niet aan de huidige ventilatie-, duurzaamheids- en gezondheidseisen en bevatten schimmel, vocht, tocht of te weinig frisse lucht”, geeft Ruben van der Plank, Key Accountmanager Education bij Tarkett aan.

Modern, gezond en duurzaam

Koninklijk Bouwend Nederland noemt als grootste knelpunt dat schoolgebouwen zich meer moeten focussen op een veranderende leeromgeving. Niet op uitsluitend klassikaal onderwijs. In het overgrote deel van de schoolgebouwen (80%) schiet de binnenluchtkwaliteit tekort. Ook op gebieden als temperatuur, akoestiek en licht zijn veel tekortkomingen op te merken.

Tarkett deelt in de oplossingengids voor scholen adviezen voor het creëren van moderne, gezonde en duurzame gebouwen om de genoemde knelpunten aan te pakken. De volgende overkoepelende thema’s komen aan bod in de gids:

  • Gerichte en modulaire oplossingen voor elke ruimte: klaslokalen worden steeds flexibeler ingedeeld om groepsprojecten, samenwerking en creativiteit aan te moedigen. Dat vraagt om modulaire oplossingen, zodat een ruimte snel anders kan worden ingericht als de situatie daar om vraagt.
  • Kostenbesparing: de totale levenscyclus van materialen moet worden bekeken (duurzaamheid, herstelbaarheid, reinigbaarheid en onderhoud). Verkeerde keuzes kunnen na verloop van tijd meer kosten, zowel op milieu- als economisch vlak.
  • Ondersteunen van actief leren: door kleurgebruik, afname van lawaai en inzet van lichamelijke beweging.
  • Stimuleren van een inclusieve en toegankelijke leeromgeving: een omgeving die optimaal is ingericht voor iedereen, ongeacht achtergrond, (mentale/fysieke) vaardigheden of neurotype is het streven. Dit betekent ook het bevorderen van toegankelijkheid en het makkelijk vindbaar maken van de juiste route in een gebouw.
  • Verbeteren binnenluchtkwaliteit: weloverwogen keuzes voor materialen kunnen het binnenklimaat positief beïnvloeden. Een goede luchtkwaliteit draagt niet alleen bij aan het welzijn en de academische prestaties, maar beperkt ook de gezondheidsrisico’s door astma en allergieën.
  • Verminderen milieu-impact van onderwijsgebouwen: CO2-uitstoot verlagen, energiebesparing en aanpakken van kansen voor recycling.

De gids voor onderwijsoplossingen is hier te downloaden.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Ontvang iedere week het laatste nieuws en informatie op het gebied van architectuur in uw mailbox.

Gerelateerd

Tags: , , , ,

    Schrijf een reactie

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.