Gispen Today

Design, Inspiratie, Interieur

Gispen Today

Door: Viveka van de Vliet | 30-09-2013

Ze zijn nog steeds aanstormend en veelbelovend, maar draaien al wel een tijdje mee in de creatieve wereld. Deze talentvolle dertigers zijn nog net geen gevestigde namen, maar dat zit eraan te komen. Ze tonen energie, gedrevenheid, ambitie, durf en geloof in de toekomst. In deel 1 van deze serie staat industrieel ontwerper Thijs Smeets (34) centraal.

Vliegende start

Grote kans dat je wel eens iets van hem gezien of vastgehouden hebt. Op straat de nieuwe oplichtende gevel-identiteit van de Rabobank bijvoorbeeld. De dynamische informatiedisplays bij de bushaltes van Connexxion, of wellicht ben je in het vliegtuig niet alleen het servies van Marcel Wanders tegengekomen, maar heb je gegeten van een bord dat industrieel ontwerper Thijs Smeets bedacht.

Smeets maakte al tijdens zijn studie Industrieel Product Ontwerpen (IPO) aan de Hogeschool in Den Haag een vliegende start. Hij liep stage bij de designstudio van Khodi Feiz waarna hij afstudeerde met een mobiele telefoon voor Nokia. Dat was in 2004. Eerder al, tijdens zijn studie, haalde hij zijn eerste wapenfeit. Hij won de ‘Eye Wish Design Award 2003’ met een Max Mara brilmontuur. De collectie werd uitgebracht in de winkels van Eye Wish Groeneveld en is nog steeds in productie. Geen slecht begin voor een nog niet afgestudeerd industrieel ontwerper. Hij werkte voor verschillende studio’s waaronder Springtime in Amsterdam en Gro Design in Eindhoven. En bedacht een grappige leeslamp: een combinatie van een Z-vormige boekenplank met daarop een opengevouwen boek. Daaronder schuilt een led-lampje.

Google-hits

Hij zocht zelf een producent voor zijn ‘LiliLite’. Dat werkte: de lamp bleek zeer pr-waardig. De nationale en internationale pers omarmde het sympathieke product; het kreeg honderden Google-hits, werd geëxposeerd in een galerie in New York en viel op in Milaan. ‘Het verspreidde zich als een olievlek. Zo snel kan dat tegenwoordig gaan’, zegt Smeets over het succes. Hij besloot voor zichzelf te beginnen. ‘Omdat ik het uiteindelijk graag zelf wil doen’, zegt hij in zijn nieuwe studio op een geweldige locatie: het Rijksmonument waarop in gouden Jugendstil-letters het woord Astoria prijkt, in 1905 gebouwd voor een verzekeringsbank aan de Amsterdamse Keizersgracht.

Waarom gaat het hem zo goed en valt hij op zowel in eigen land als internationaal? Met andere woorden wat maakt Thijs Smeets uniek? Omdat hij is opgeleid als ontwerper en ingenieur, verklaart hij. ‘Ik heb een industriële èn een technische achtergrond. Wiskunde, ergonomie, productietechnieken optimalisatie, marketing; ik bezit die brede basis. Om mee te kunnen denken in het gehele ontwikkelingstraject heb je naast een dosis common sense, veel kennis nodig. Technische kennis en een commerciële instelling waar het kunstacademiestudenten nogal eens aan schort. Daarin ben ik die ontwerpers een stapje voor.’

Hij vindt het een uitdaging om ontwerpen te benaderen als een integraal proces en niet als iets dat alleen leuk is voor het oog. ‘Productdesign is als het oplossen van een complexe puzzel met veel verschillende parameters als ergonomie, duurzaamheid, constructie, betaalbaarheid en esthetiek’, meent hij. ‘Het ontwerp moet al die problemen in één keer oplossen. Het hoogst haalbare is om in dit gecompliceerde proces alle puzzelstukjes samen te brengen terwijl het resultaat simpel lijkt’, is de ontwerpvisie van Smeets. Dat begint met schetsen. Van de dertig schetsen vallen er 29 af. ‘Iedereen praat over inspiratie, maar voor mij werkt het zo: je moet proberen, proberen, proberen en dan afschieten. Het is noeste arbeid.’

Gispen Today

Een recent voorbeeld staat momenteel in Studio Smeets Design: een stoel. Het meest ontworpen product en daarom juist zo’n uitdaging, vindt de jonge ontwerper. Deze stoel maakt deel uit van de Gispen Today Collectie die vorig jaar tijdens de Salone del Mobile in Milaan goed werd ontvangen. Het ontwerp leverde hem een nominatie Goed Industrieel Ontwerp (GIO) op tijdens de DDW in 2012.

Gispen vroeg Richard Hutten een collectie te ontwerpen gebaseerd op de Gispen Classics en aan Thijs Smeets om een totaal nieuwe collectie van vooralsnog zeven producten te ontwerpen voor Gispen Today. Een geweldige klus die tot nu toe een sofa, tafel, bijzettafel en stoel opleverde en een serie gift items als een paraplubak, lectuurrek en kapstok.

‘Ik kreeg alle vrijheid’, zegt Smeets, die afweek van de chromen buismeubels waarmee Gispen begin 20e eeuw beroemd werd. Wel getuigt de meubellijn van dezelfde innovatieve eenvoud die Gispen voorstond. ‘Ik heb de feel van de jaren dertig in een modern jasje gegoten. Het resultaat is een hedendaagse stoel met een Scandinavisch tintje’, zegt Smeets.

Van multiplex maakte hij een onderstel dat in elkaar is geschoven. De multiplex details komen in alle producten van de collectie terug. Een eenvoudig idee dat zich kenmerkt door een ingewikkeld productieproces omdat het hout op een vijfassige computergestuurde freesbank moet worden vervaardigd. Bij het schetsen houdt de ontwerper daar al rekening mee, zonder dat hij zich door de moeilijkheidsgraad laat beperken. Dat is een dunne draad waarop de ontwerper balanceert. Smeets ontwierp een spuitgegoten kuip van polypropeen die hij horizontaal doorsneed waardoor het lijkt of het bovenste deel van de schaal boven de zitting zweeft. Een simpel, fris en licht ogende stoel.

Tekst: Viveka van de Vliet

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Ontvang iedere week het laatste nieuws en informatie op het gebied van architectuur in uw mailbox.

Gerelateerd

Tags: , , , , , ,

    Schrijf een reactie

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.