Kijk op tribunes

Inspiratie, Nieuwe wegen, Ondernemen

Kijk op tribunes

Door: Redactie ArchitectuurNL | 20-01-2013

Een goede marketing en het aanbieden van een breder product dan slechts een ontwerp kunnen architecten helpen het hoofd boven water te houden in tijden van crisis. Een bewijs hiervan levert LG Architecten. Dit kleine Rotterdamse architectenbureau richt zich al jaren op de sportwereld, meer specifiek op tribunebouw voor sportclubs. Door het starten van de vof Tribune-Bouw met Haitsma Beton kwam een veel groter potentieel werkterrein braak te liggen. Hun werkwijze heeft succes. ‘Inmiddels krijgen we wekelijks ongeveer twee aanvragen voor een offerte binnen. Van clubs uit het hele land’.

Specialist in sportcomplexen

LG Architecten ontwerpt al ruim 15 jaar tribunes en andere faciliteiten voor sportclubs. In 1998 was de eerste opdracht de tribune en het clubgebouw voor de VV Hekelingen uit Spijkenisse. Daaruit volgden nieuwe opdrachten. ‘Meestal kwamen die opdrachten voort uit besloten prijsvragen van gemeenten. Later zijn we ook door sportverenigingen zelf benaderd’, vertelt Rien de Groot, architect en eigenaar van LG Architecten én directeur van Tribune-Bouw. ‘Zo zijn we specialist in sportcomplexen geworden. Onze opdrachten kwamen veelal uit de regio Rijnmond. Clubs uit dezelfde omgeving spelen tegen elkaar, zien het resultaat en benaderen de ontwerper.’

Werkterrein vergroot met vof

In een latere fase kwam LG in contact met Haitsma Beton. Dat bedrijf was onder meer betrokken bij de bouw van stadion de Euroborg in Groningen en de stadions van de eredivisievoetbalclubs AZ en ADO Den Haag. De Groot: ‘We betrokken de betonelementen voor de tribunes al van Haitsma Beton. Zij leveren de mooiste elementen van de hoogste kwaliteit. In 2011 kregen we weer een aanvraag voor een tribune en toen hebben we ons samen afgevraagd of we ons niet als tribunebouwspecialist in de markt konden profileren.’

Door de start van de vof met Haitsma Beton is een veel groter potentieel werkterrein braak komen te liggen. ‘Inmiddels krijgen we wekelijks ongeveer twee aanvragen voor een offerte binnen. Van clubs uit het hele land’, aldus De Groot. Vaste allianties van Tribune-Bouw naast LG Architecten en Haitsma Beton zijn Constructiebureau Keetels voor de constructieve berekeningen en Konstruktiebedrijf Visser voor de uitvoering van de staalconstructie.

‘Tribune-Bouw concentreert zich op de bovenbouw’, verduidelijkt De Groot. ‘Bij de fundering en het heiwerk worden vaak plaatselijke aannemers betrokken. Desgewenst kunnen wij dat ook voor clubs regelen. LG Architecten en Haitsma Beton zijn de uiteindelijk verantwoordelijke partijen.

Representatief baken

De vof Tribune-Bouw gaat uit van een standaard tribune, die altijd vrijdragend is. Op de website tribune-bouw.nl kunnen geïnteresseerde clubs een eerste impressie krijgen van hun nieuwe tribune, door op de site kiezen uit diverse stoelkleuren en aantallen vakken.

Ondanks de standaardisering is het esthetische aspect niet uit het oog verloren. Zo is er sprake van richting het veld verjongende liggers onder het dak en een uitkragende tribune aan de kopse zijden. De richting veld gesitueerde achterwand van de tribune is blanco gelaten. Hierop kunnen reclameuitingen van sponsors worden aangebracht en aangelicht. De Groot: ‘De LED-verlichting bewerkstelligt diepte en perspectief. Hier kunnen sponsors letterlijk uitgelicht in beeld komen, dat kan clubs meer inkomsten opleveren. Bij veel oude tribunes, die vaak toch al de architectonische uitstraling van een bedrijfshal hebben, hangen reclameborden gewoon aan de dakrand van de tribune, erg rommelig en funest voor de strakke uitstraling van het ontwerp.’ Bij avondlijke duisternis vormt de tribuneverlichting een representatief baken.

Voor architectonische verbijzondering is bij de tribunes verder niet heel veel plaats. Al heeft Tribune-Bouw bij de standaard wel degelijk rekening gehouden met een minimale esthetiek. Toch is de eenvormigheid hoogstens de basis, maar zeker niet de norm. De Groot: ‘Bij voetbalvereniging Neptunus-Schiebroek vormt het clubgebouw nu mét de tribune één bouwdeel. We hebben destijds in ons advies om de tribune te combineren met het clubhuis ook de kantine-inkomsten meegenomen.’ Ook op sportpark De Bongerd in Barendrecht kon niet worden volstaan met een standaardtribune. Voor BVV Barendrecht zijn onder de tribune kleedkamers en een doorgang gerealiseerd.

Balans

Een overzicht van de in de loop der jaren gerealiseerde tribunes naar ontwerp van LG Architecten toont, dat het bureau geen one trick pony is. Zo werd er in 2003 voor vv Dilettant in Krimpen aan de Lek een clubaccommodatie met kleedkamers en geïntegreerde tribune van hun hand opgeleverd. De architectuur is een fantasierijke verwijzing naar een terp.

‘Bij Dilettant werden we volgens de traditionele manier gevraagd als architect een plan te maken’, vertelt Jasper van Lammeren, architect en mede-eigenaar van LG Architecten. ‘Met Tribune-Bouw profileren we ons meer als productleverancier. Enerzijds weet je dat een mooi product beter verkoopt. Maar anderzijds moet je ook binnen bepaalde budgetten blijven én kijken wat je concurrenten doen. Er wordt niet om architectuur gevraagd, maar om een tribune, een goed product. Onderdeel ervan is de esthetische kwaliteit, maar die moet je in balans brengen met de overige factoren. We doen nog steeds het werk van de architect, maar de opdrachtgever komt nu bij ons als productleverancier. Daardoor zijn we ook een stuk toegankelijker geworden. In de oude situatie kwam een vereniging al snel bij een aannemer terecht, vaak een sponsor.’

Tribune-Bouw neemt de verenigingen een hoop werk uit handen. De Groot: ‘Voorheen moest een aannemer een architect zoeken. Die moet de bouwvergunning aanvragen. Er moet een constructeur worden gevonden. Bodemonderzoeken moeten worden gedaan, sonderingen uitgevoerd. Je moet als club verschillende opdrachten geven én de kennis in huis hebben om dat allemaal goed aan te sturen. Wij verzorgen dat uit één punt.’ Van Lammeren vult aan: ‘Vaak lopen amateurclubs vast in de regelgeving. Wij toetsen de bouw van een tribune aan het bestemmingsplan en vragen de bouwvergunning aan. Een voorbereidende fase die vaak jaren duurde, reduceren we nu tot een aantal weken.’

Zelfs op detailniveau bemoeit Tribune-Bouw zich met de financiering, zoals het aanschrijven van fondsen en het werven van sponsors. In een flyer met het tribuneplan staat het verzoek mee te doen en een stoeltje te kopen. In het clubgebouw komt vervolgens een overzicht van verkochte stoelen te hangen. ‘Dat heeft een sneeuwbaleffect op de verkoop. Zo binden we ook de klant aan ons’, besluit De Groot.

Tekst: Stefan van Hoek

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Ontvang iedere week het laatste nieuws en informatie op het gebied van architectuur in uw mailbox.

Gerelateerd

Tags: , , , , ,

    Schrijf een reactie

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.