Next game

Inspiratie, Vreemd gaan

Next game

Door: Jacqueline Knudsen | 13-11-2012

NEXT Architects uit Amsterdam weet telkens weer met bijzondere projecten de aandacht op zich te vestigen. Niet alleen met gebouwen, interieurs of stedenbouwkundig werk, maar ook door buiten de geijkte architectenpaden onderzoek te doen en producten te maken. Ze publiceren boeken, maken films, tentoonstellingen, meubels, de Slow Glow lamp en het Modern Architecture Game.

Alternatieve scriptie

Tijdens hun studie Bouwkunde aan de TU in Delft stelden Bart Reuser en Marijn Schenk aan hun docent voor om, ter afronding van het vak Architectuurgeschiedenis, niet een scriptie maar een kennisspel te maken, waarin zij de stof uit literatuur over moderne architectuur op een originele wijze wilden bewerken en vastleggen. ‘Een scriptie verdwijnt vaak na enkele jaren in de prullenbak, een spel is mogelijk een langer leven beschoren’ vertelt Marijn Schenk. Met instemming van de docent begonnen Reuser en Schenk met het doorspitten van boeken en tijdschriften en het opstellen van vragen en antwoorden. Deze lijst vormde de alternatieve scriptie.

Maar ze wilden meer met het spel, de vragenlijst doorontwikkelen tot een echt bordspel. Reuser: ‘Na ons afstuderen wisten we de toenmalige decaan Cees Dam en zijn opvolger Hans Beunderman over te halen om het bordspel in 1999 als kerstcadeau aan alle medewerkers van de faculteit Bouwkunde te schenken. Een afname van zo’n 700 stuks was gegarandeerd.’ Reuser en Schenk werkten met hulp van studiegenoten Michel Schreinemachers en John van de Water de vragenlijst uit tot een fraai bordspel en lieten een oplage van 1000 stuks produceren, in eigen beheer. Voor de productie van deze eerste versie van het Modern Architecture Game besloten ze gezamenlijk onder de naam NEXT Architects te opereren, een nieuw bureau was geboren.

Vliegende start

Wat de vier het eerst na hun studie wilden doen, was de wereld rondreizen en zoveel mogelijk steden zien en analyseren. Met de Generic City van Rem Koolhaas in hun bagage brachten ze ruim 20 metropolen in kaart, en hun bevindingen kregen vorm in een reizende tentoonstelling en een publicatie, The Image of Metropolis. Die tentoonstelling vormde de basis voor de eerste contacten in China, die uiteindelijk weer resulteerden in een tweede vestiging in Beijing, waar John van de Water sinds 2004 woont en met NEXT veel projecten realiseert in China. Deelname aan de groepsportretten van het Stimuleringsfonds voor Architectuur en het winnen van Archiprix 2000 hielpen mee aan de naamsbekendheid van het jonge bureau.

Vrij werk

Marijn Schenk: ‘Naast reguliere opdrachten willen we altijd een of twee projecten doen op eigen initiatief, puur om die dingen te onderzoeken of te maken die we zelf interessant, actueel of belangrijk vinden. Hiermee willen we ons verbreden en vernieuwen, het is een investering in onszelf. Uiteraard proberen we dat te financieren door het binnen een onderzoeksprogramma in te passen of een subsidie aan te vragen. Soms houdt zo’n eigen project na korte tijd weer op maar meestal heeft het een vervolg, of kunnen we onze nieuwe inzichten weer toepassen in concrete opdrachten.’

Voorbeelden zijn de Drytech Spacer Chair en de Woven Waffle Screen die we samen met Samira Boon hebben gemaakt in het kader van een onderzoeksproject van Droog en de TU. Het driedimensionale weefsel is verhard met polyester, en later ook toegepast in de ronde paviljoens van the Bakery in het nieuwe Rabobank Bestuurscentrum in Utrecht, wederom met Samira Boon.’ Een ander uitstapje was de Fat Lamp, in 2004 ontworpen door NEXT samen met Aura Luz Melis, voor het Go Slowcafé van Droog Design op de Salone del Mobile in Milaan. Schenk: ‘Het is een glazen bol gevuld met gestold vet, dat in 2 uur geheel smelt door de warmte van de lamp. Deze lamp is later onder de naam Slow Glow in het assortiment van Droog opgenomen en nog steeds een succes’. Ook financieel? Reuser: ‘De lamp wordt voor bijna € 400 verkocht, daarvan gaat € 2,50 naar ons. Als de verkoop stand houdt, draaien we vanaf 2025 winst!’

Recenter voorbeeld: Bart Reuser heeft in 2010-2011 in Seoul gewerkt als visiting professor aan de University of Seoul. Hij raakte gefascineerd door de dynamische transformatie van de wijk Hongdae in de Zuid Koreaanse hoofdstad en onderzocht welke factoren hieraan ten grondslag liggen. Zijn onderzoek resulteerde in het recent verschenen boekje Seoulutions. Reuser: ‘In Seoul leerde ik dat een planningsmodel gericht op sturing en beloning een bijzondere dynamiek in de stad uitlokt, van grote stedelijke ontwikkelingen tot kleine architectonische transformaties. Terug in Nederland wil ik de lessen uit Seoul vertalen naar ons land en het denken over de stad voeden met nieuwe input voor dynamische vormen van stedenbouwkundige regelgeving.’ Dit onderzoek is nu in een afrondingsfase met het boekje en een presentatie in ARCAM’s Nieuwe Oogst als tussenresultaat.

International Architecture Game

Tien jaar na de eerste editie vatte NEXT het plan op om het Modern Architecture Game opnieuw uit te brengen in een internationale versie. Met nieuwe vragen in het Engels en kleurenfoto’s. Marijn Schenk: ‘In deze editie zijn er minder vragen over Nederlandse architectuur, behalve over zaken die ook mondiaal van belang zijn.’ En komt NEXT zelf nog voor in het spel? Reuser: ‘Ja, we hebben er één vraag in gedaan over een villa van ons, internationaal niet zo bekend, daarom is het antwoord eigenlijk al in de vraagstelling besloten.’

De ontwikkeling van de internationale versie duurde zo’n anderhalf jaar en eind 2011 kwamen 1500 exemplaren, geproduceerd in China, op de markt. Idea Books zorgt voor de verspreiding van het fraai vormgegeven en uitgevoerde spel. Een goede marketing en slim gebruik van sociale en architectuurmedia zorgt ervoor dat vanuit de hele wereld aanvragen binnenstromen. Soms worden er wedstrijden met het spel georganiseerd, zoals bij de lancering vorig jaar december en onlangs in Portugal tussen zes architecten en architectuurcritici.

De voorraad is zo snel geslonken dat een tweede druk in de maak is, met een oplage van 4000. Ook komen er uitbreidingssets, in ieder geval een over architectuur in Nederland en een over Italië en onderhandelingen lopen met Docomomo om ook een Amerikaanse vragenset te maken. En wat levert het op? Reuser: ‘Vooral goodwill en naamsbekendheid, winst hebben we er nog niet op gemaakt.’

Auteur Jacqueline Knudsen, gepubliceerd in ArchitectuurNL 07 2012

De game is o.a. te verkrijgen bij Nai Booksellers

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Ontvang iedere week het laatste nieuws en informatie op het gebied van architectuur in uw mailbox.

Gerelateerd

Tags: , , , ,

    Schrijf een reactie

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.