Nanne de Ru en Charles Bessard van Powerhouse Company zijn behalve talentvolle architecten nu ook scheepsbouwers. Hun eerste prestatie op dit vlak is het herontwerp van de Victoire V42; een zeiljacht dat stamt uit 1961. De V42 is door het tweetal getransformeerd in een schip dat, in woorden van De Ru, past bij mensen van deze tijd zonder de klassieke belijning van het oorspronkelijke ontwerp geweld aan te doen.
Nautische en architectonische discussies
Voor architect Nanne de Ru was de nautische wereld een wonderbaarlijke ontdekkingstocht. Scheepsbouw staat volgens hem bol van traditie. Eenmaal ingeslagen paden worden niet snel verlaten en vernieuwing van bijvoorbeeld productieprocessen is niet vanzelfsprekend. Dat De Ru, die op slag beroemd werd met Villa 1, zich dan toch waagt aan zoiets traditioneels als een klassiek jacht, is voornamelijk te danken aan zijn zakelijk partner Charles Bessard. Bessard, zelf in bezit van een zeiljacht, kreeg van Dick Koopmans jr. de vraag of ze niet eens wilden kijken naar de zeilboten die zijn vader, Dick Koopmans sr., had ontworpen. Het programma van eisen was duidelijk: modern comfort, klassieke belijning met geknepen kont en in combinatie met uitstekende zeilprestaties. De nautische en architectonische discussies vond De Ru interessant en dat men de bakens wil verzetten, blijkt uit dit zeiljacht. met een extreem leeg interieur dat past bij een moderne leefstijl.
Luxe en comfort
De Ru stond een jacht voor ogen dat een elegante belijning combineert met luxe en comfort die jachtbezitters van thuis gewend zijn. De romp van de V42RE (re-design) is verhoogd tot stahoogte en zijn er grotere ramen en een lichte kleurstelling in het ontwerp opgenomen. Dat geeft meer (dag-)licht en ruimte in de kajuit. Volgens De Ru moet je als architect een bestaand ontwerp zodanig transformeren dat het past bij mensen die leven in deze tijd. En dan spreekt hij niet over radicale verandering, maar over subtiele aanpassingen met oog voor detail.
Een aardig voorbeeld hiervan is de tafel in de kajuit. Die is handmatig op eet- of op salontafelhoogte te brengen. De banken aan weerszijden van de tafel kunnen, net als bij een auto, naar voren en achteren geschoven worden. Het is dus comfortabel eten of relaxen in de V42RE. Overigens hebben de banken een lengte van twee meter en zijn dus bruikbaar als extra slaapplaats.
Composiet
In het nieuwe ontwerp is ook het scheepsdek grondig aangepast. Teakhout voor het dek viel direct af omdat ook de klanten van scheepsbouwer Victoire steeds vaker vinden dat tropisch hardhout niet meer kan. Als alternatief viel de keuze op Estec, een onderhoudsarme composiet.
Het is een prachtmateriaal, zegt De Ru. Goed te bewerken, stroef (ook nat), blijft relatief koel in de zon en is naadloos (dus stootvrij voor de opvarenden) te verwerken. De opbouw van het schip is ook in Estec uitgevoerd en dat is volgens De Ru niet eerder vertoond op een zeiljacht.
Innovatief productieproces
Een andere slimmigheid die hij voor het productieproces van de V42RE bedacht, is dat het scheepsdek na inbouw als een deksel op de romp past. Moesten bij het oude ontwerp alle interieurelementen nog door het scheepsluik naar binnen, in het huidige ontwerp worden alle natte cellen naadloos in de basisromp opgenomen. Deze werkwijze komt de kwaliteit ten goede en maakt seriematige bouw een stuk eenvoudiger.
Het nieuwe ontwerp markeert ook een breuk in de nautische traditie. Deden de rompbouwer en de interieurbouwer hun werk vroeger op een en dezelfde werf, nu zijn werven en dus de werkzaamheden gescheiden. Al met al heeft de V42RE met zijn zwart/paarse romp van verre een klassiek silhouet en van dichtbij een moderne uitstraling.
Fotografie: Christian van der Kooy
Titel in ArchitectuurNL 06 2012: Subtiel omgaan met klassieke lijn en geknepen kont
Schrijf je in voor de nieuwsbrief
Ontvang iedere week het laatste nieuws en informatie op het gebied van architectuur in uw mailbox.