Als bedrijf zijn er allerlei dingen waarop je moet letten qua branding. Je wilt namelijk een bepaalde doelgroep bereiken en bepaalde waarden vertegenwoordigen. Dit geldt echter niet alleen voor de branding naar externe mensen, maar ook binnen het bedrijf zelf. Daarbij speelt het kantoorgebouw ook een belangrijke rol. Met name de kantoorinrichting is cruciaal om de branding te verwerken. Zo geef je niet alleen je bezoekers mee waar je bedrijf voor staat, maar ook je werknemers zelf. In deze blog leer je daarom hoe je de branding in het kantoorgebouw op de juiste manier aanpakt. Zo is je kantoorinrichting straks helemaal volgens de bedoeling.
Het begint met waarom
Het eerste waar je bezig mee moet zijn met de branding in je kantoorgebouw, is de vraag ‘waarom?’. Je bedrijf levert bepaalde producten of diensten af. Dit gebeurt op een bepaalde wijze. Maar voor je publiek is het ‘waarom’ het belangrijkste. Waarom heeft je bedrijf heeft besloten om dit te doen. De waarom vraag dient als een anker voor de rest van het bedrijf. Hier draait alles om met de branding, en daaronder valt ook het kantoorgebouw.
Vertaal je waarden naar het kantoorgebouw
Heb je kunnen beantwoorden waarom je bedrijf er is? Dan heb je ontdekt wat de waarden van het bedrijf zijn. Voor veel bedrijven is de kernwaarde bijvoorbeeld innovatie of simpelweg mensen een makkelijkere dag bezorgen. Bij de kantoorinrichting is het belangrijk om deze waarden te verwerken. Bij een innovatief bedrijf is dit bijvoorbeeld een kamer waar je kunt brainstormen of een plek waar je allerlei flyers kunt beoordelen met nieuwe ideeën. Het moet duidelijk zijn waar een bedrijf voor staat zodra je het gebouw binnenloopt. Verwerk daarom goed de kernwaarden van het bedrijf.
Denk aan de muren
Tot slot is het ook van belang om optimaal van de muren gebruik te maken bij de inrichting van je kantoor. De muren zetten namelijk de ‘puntjes op de i’ qua branding. Zo kun je bijvoorbeeld een groot logo op een muur plaatsen met de bedrijfskleuren erin verwerkt. Denk echter ook aan bepaalde stukken kunst die de waarden van je bedrijf vertegenwoordigen. Iedereen werkt beter in een stijlvol ingerichte ruimte, dus probeer uw kantoor met een origineel design te personaliseren. Ook flyers van voormalige of huidige marketingcampagnes kunnen een mooi aandeel vormen van je kantoorinrichting. Daardoor is je kantoor optimaal ingericht met de juiste branding en weet je zeker dat je alles hieraan hebt gedaan.
Vergeet het interieur niet
Tevens is het van belang om het juiste interieur te gebruiken met de kantoorinrichting. Je wilt immers dat het interieur klopt met de branding van je bedrijf. Daarbij kun je ervoor kiezen om interieur te selecteren dat in de bedrijfskleuren is. Ook is het een mogelijkheid om een logo op bepaalde meubelstukken te printen. Verder is het zaak om bijvoorbeeld voor een meer modern interieur te gaan als je in de branding bekend staat als innovatief bedrijf. Zo klopt het plaatje ook in dit geval helemaal en weten je klanten ook in dit opzicht waar je voor staat.
Probeer passende kleuren te vinden
Verder is het ook zaak om passende kleuren in het kantoorgebouw te verwerken. Elk bedrijf met goede branding beschikt over bepaalde bedrijfskleuren. Deze zitten meestal in het logo verwerkt. Door deze kleuren vaak te gebruiken, weten mensen op den duur onmiddellijk dat het om je bedrijf gaat met deze kleuren. Maar ook bij de inrichting van het kantoor is het slim om deze bedrijfskleuren te gebruiken. Met name als je in een kantoor zit waar meerdere bedrijven zitten is dit het geval. Het helpt immers bezoekers om het juiste kantoor te vinden doordat ze een bepaald kleurenpatroon herkennen. Zo heb je ook op dit vlak een sterk staaltje branding die je ook daadwerkelijk toepast.
Maak gebruik van je logo
Een belangrijk onderdeel van sterke branding is een logo dat onmiddellijk te herkennen is. Heeft je bedrijf al zo’n logo? Wees er dan zeker trots op en probeer dit logo veel terug te laten komen. Denk bijvoorbeeld aan het logo als achtergrond van de screensavers van computers. Ook kun je fotobehang aanbrengen speciale lichten gebruiken die het logo op de muur laten schijnen in de achtergrond. Zo laat je aan iedereen zien dat jullie een sterk bedrijf zijn met een prachtig logo.
Schrijf je in voor de nieuwsbrief
Ontvang iedere week het laatste nieuws en informatie op het gebied van architectuur in uw mailbox.