Het Haags Startstation E-lijn (HSE) wordt maandag 22 augustus geopend. De blikvanger van het station is de overkapping van de perrons die bestaat uit gebogen glas en staal. Een overdekte looproute in de vorm van een expressieve luifel verbindt het nieuwe startstation met de stationshal van Den Haag Centraal. Het ontwerp van het station is van ZJA Zwarts & Jansma Architecten.
Stalen draagconstructie
Om de impact van het toe leidende tracé op de omgeving zo klein mogelijk te houden is het tracé aangebracht op een zeer slank vormgegeven viaduct. Dit is bereikt door keuze voor een stalen draagconstructie met overspanningen van ongeveer 35 meter tussen de steunpunten. Hierdoor blijft de ruimtelijke impact op maaiveld beperkt en wordt het uitzicht voor omwonenden zo min mogelijk belemmerd. De metro’s stoppen net buiten de stationshal van Den Haag Centraal, maar de overkapping van de halte loopt wel door tot in deze hal, zodat reizigers snel en droog van de HSE naar het station kunnen lopen. De sculpturale kap vorm van de kap en de luifel is hierbij een opvallend en herkenbaar object.
Lightrailverbinding
De HSE is onderdeel van de RandstadRail metrolijn E en is het begin- en eindstation van de lightrailverbinding tussen Den Haag en Rotterdam. De nieuwe halte is direct naast en half boven het busplatform gebouwd. De trams bereiken het station via een lang viaduct. Deze voert de RandstadRail tot meer dan twaalf meter boven maaiveld over het Bernhardviaduct naar het startstation.
De bouw van de nieuwe halte werd door ProRail uitgevoerd, in opdracht van de gemeente Den Haag en aannemer BAM bouwde de nieuwe verbinding. Na de officiële opening op maandag 22 augustus zal het nieuwe station in gebruik genomen worden en kunnen reizigers voor het eerst het nieuwe station betreden.
Foto: ProRail, ZJA Zwarts & Jansma Architecten
Schrijf je in voor de nieuwsbrief
Ontvang iedere week het laatste nieuws en informatie op het gebied van architectuur in uw mailbox.