NS, gemeente Eindhoven, Prorail en Movares breiden de fietsenstallingen in Eindhoven op twee locaties uit. Aan de zuidzijde van het station komt een ondergrondse fietsenstalling onder het stationsplein. Aan de noordzijde wordt een nieuwe, circulaire fietsenstalling naast het busstation gerealiseerd. de Architekten Cie. tekende voor het ontwerp.
Het stationsgebied in Eindhoven is volop in ontwikkeling. Het is waarschijnlijk dat over 15-20 jaar de fietsenstalling moet worden verplaatst om ruimte te maken voor hoogbouw. Daarom wil de Architekten Cie. niet alleen samenwerken met de opdrachtgevers en de aannemer, maar ook met de sloper. Kennis over de demontage van de semipermanente is mee te nemen in het ontwerp.
Het architectenbureau gaat uit van de schaarste van grondstoffen en denkt daarom veel meer na over de levensduur van onderdelen. In een circulaire economie moeten grondstoffen, onderdelen en producten hun waarde houden. Bij voorkeur wordt dus gebruik gemaakt van bestaande materialen; zijn er nieuwe materialen nodig, dan moeten deze geschikt zijn voor hergebruik. Daarbij gaat het niet alleen over de materialen zelf, maar ook over de verbindingen; alle onderdelen geschikt zijn voor montage én demontage.
Gebruikte materialen
De Architekten Cie maakt onder meer gebruik van onderdelen van de oude Sprinters die door NS beschikbaar zijn gesteld. Zo zijn de gevels van de fietsenstalling gemaakt van treinruiten, een deel van de vloeren van houten vloeren uit de sprinters en daarnaast worden kolommen van rails gebruikt. Het bureau blijft zoeken om bij Prorail en de gemeente Eindhoven gebruikte materialen te vinden, bijvoorbeeld gebruikte bestrating.
De stalling voor 5000 fietsen is zo compact mogelijk en sluit aan op de bestaande stalling onder het belendende stationsgebouw. De lay-out en indeling zijn volledig afgestemd op het optimaal stallen van fietsen: duidelijke routes, overzicht voor de gebruiker en slimme positionering van in- en uitgangen, zodat de stalling optimaal is te vullen. De gevels van de fietsenstalling volgen de rooilijnen van het stationsgebouw. De entree van de stalling steekt uit buiten de rooilijn en is hierdoor voor de gebruikers duidelijk zichtbaar.
Circulair bouwen
Organisaties zijn nog niet allemaal ingericht op het principe van circulair bouwen. Nadenken over de totale levensduur van onderdelen en hergebruik moet nog ‘eigen’ worden. Dit geldt ook voor de manier van werken. Circulair bouwen is namelijk nog geen gemeengoed. Het vraagt om een andere manier van ontwerpen, bouwen en samenwerken volgens compleet nieuwe principes.
In de wereld van de bouw en de infrastructuur is nog een slag te maken wanneer het gaat om samenwerken en denken vanuit het gezamenlijk belang. Schakels in bouwketens werken nog veel apart uit angst voor risico’s. Samenwerking is cruciaal bij circulaire projecten. Architekten Cie: “We delen de risico’s en we zoeken naar het gezamenlijk belang.”
Schrijf je in voor de nieuwsbrief
Ontvang iedere week het laatste nieuws en informatie op het gebied van architectuur in uw mailbox.