Met de oplevering van Wolfert Dalton in Rotterdam is het eerste deel van de VO-campus aan de Argonautenweg gereed. Deze nieuwe campus voor voortgezet onderwijs omvat naast deze Dalton school ook de voortgezet onderwijs afdeling van Mytylschool De Brug. Een organisatie die onderwijs verzorgt voor leerlingen met een lichamelijke en/of meervoudige beperking
Het uit de jaren ’50 stammende gebouw-ensemble van Wolfert Dalton voldeed niet meer aan de huidige toegankelijkheids- en duurzaamheidseisen zodat hergebruik niet mogelijk bleek. Duidelijk was wel dat de daltonschool voor mavo, havo en vwo op hetzelfde terrein terug zou komen en dat een tweetal bijzondere kunstwerken van Louis van Roode van de oudbouw in de nieuwe school zouden worden verwerkt.
De medewerkers en leerlingen van beide scholen waren intensief betrokken bij het ontwerpproces. Alle wensen en eisen kwamen op tafel, van grof naar fijn, van positionering van de onderwijsclusters en ruimten in de gebouwen tot kleurgebruik en interieur. Voor het onderwijs van Wolfert Dalton waren ruimtelijkheid en een grote diversiteit in leer- en ontspanningsplekken belangrijk, en een gebouw waarin je gezien en gekend wordt. Voor Mytylschool De Brug was de wens dat alle onderwijs-, revalidatie- en verzorgingsruimtes op de begane grond zouden zijn in een licht gebouw met veel praktische ruimte, waar leerlingen zelfstandig kunnen bewegen.
Resultaat
Het ontwerp is gemaakt door DP6 in samenwerking met Bureau B+B. Het omvat twee dynamisch gevormde, lichte gebouwen, verschillend van schaal en elk met een eigen karakter, maar ook duidelijk familie van elkaar. De alzijdige, ruimtelijke gebouwen hebben een zachte uitstraling door de afgeronde hoeken en zijn zeer transparant.
Vanuit alle lokalen is er zicht op de mooie groene omgeving, en vooral in de lichte aula’s is de verbinding tussen binnen en buiten heel nadrukkelijk. Deze aula’s zijn naar elkaar gericht, in verbinding met de pleinen en binnentuin. Voor de 800 leerlingen van het Wolfert Dalton een aula met tribunetrap, studiekuil en open leercentrum, en voor de 70 leerlingen van de Mytylschool een lichte, met de bibliotheek geïntegreerde aula die centraal in het gebouw is gepositioneerd.
Integraal ontworpen
Omdat architectuur en landschap vanaf de start integraal zijn ontworpen, zijn de gebouwen en de groene omgeving optimaal op elkaar zijn afgestemd. De campus omvat hiermee een verscheidenheid aan plekken en gelegenheden om te ontmoeten, te sporten en te studeren, en voor buitenlessen bij mooi weer. Alle mogelijkheid voor leerlingen van beide scholen om elkaar te ontmoeten.
Het landschap heeft dezelfde dynamiek en vormentaal als de gebouwen met pleinen, sportfaciliteiten en ziteilanden rondom de beplanting. Door het behoud van een groot aantal van de bestaande bomen, de aanplanting van 87 nieuwe bomen en natuurlijke oevers ontstaat er een echt groene campus met een hoge verblijfskwaliteit. De verkeersstromen en parkeren van fietsers, auto’s en busjes zijn hiervan los gehouden en vernuftig in het plan verwerkt.
Schrijf je in voor de nieuwsbrief
Ontvang iedere week het laatste nieuws en informatie op het gebied van architectuur in uw mailbox.