Adaptieve fietsenstalling vormt nieuwe entree station Dordrecht

Actualiteiten, Nieuws, Project kort

Adaptieve fietsenstalling vormt nieuwe entree station Dordrecht

Door: Redactie ArchitectuurNL | 20-12-2024

Dordrecht trapt de transformatie van de spoorzone af met de opening van een duurzame, remontabele en adaptieve fietsenstalling. Daarin is de functie van fietsenstalling gecombineerd met de ingang van het station. Het gebouw is het eerst uitgevoerde voorbeeld van de strategie en het concept ‘Biking the Station’, ontwikkeld door studioSK en biedt plaats aan circa 1900 fietsen en 60 bromfietsen.

Het ambitieniveau en de architectonische uitstraling passen bij de centrumlocatie en de circulaire ambities van de provincie, gemeente Dordrecht en ProRail. Het architectonisch ontwerp is van studioSK architecten Iris van Huijstee en Paul van der Ree. Qua engineering is het uitgewerkt door constructeurs en adviseurs van Movares. De bouw ervan is gerealiseerd door de firma Hegeman.

Ruimtelijke kwaliteit & stedelijk programma

Het nieuwe bouwwerk bevindt zich aan de rand van het Weizigtpark, ten zuiden van station Dordrecht. Met de bouw ervan ondergaat deze zijde van het station een belangrijke metamorfose door de functie van een fietsenstalling te combineren met de zuidelijke stationsentree. Door deze combinatie draagt de stalling bij aan de verbetering van de vindbaarheid en uitstraling van het station.

De stationsentree bevindt zich in het midden, centraal onder het hoge dakdeel. Met de klassieke opbouw en symmetrische compositie refereren de architecten aan de stationsarchitectuur van het Waterstaatsstation aan de centrumkant. Daarmee wordt het stationsbeeld versterkt en ontstaat er een stedebouwkundig coherent ensemble. Juist door de realisatie van een hoogwaardige fietsvoorziening kan dit coherente beeld dat herkenbaar en karakteristiek is voor Dordrecht gerealiseerd worden.

Het architectonisch vocabulaire van een luchtig, open paviljoen past goed op de locatie van het park. De expressieve houten dakspanten versterken de richting van het park naar de treinen en andersom. Op hoog schaalniveau zijn zo beide stadsdelen ten zuiden en noorden van het spoor met elkaar verbonden.

Integrale visie fietsenstalling

Het ontwerp van de fietsenstalling is ontwikkeld vanuit één architectonische, integrale visie. In alle ontwerpfasen is meerwaarde in ruimtelijke kwaliteit bereikt door de integrale inzet van het team van projectarchitecten, constructief ontwerpers en installatiedeskundigen. Daardoor versterken verschillende planonderdelen elkaar en krijgt het totaalensemble meerwaarde.

De werkzaamheden uitgevoerd in BIM; via een 3D-computer simulatie is onder meer het functionele gebruik van de logistieke en ruimtelijke organisatie aangetoond. Dit heeft geleid tot een efficiënte, compacte stalling met korte looplijnen van en naar het station. De zichtlijnen van en naar het park enerzijds en het station anderzijds in combinatie met de ruime vide geven een helder inzicht in het functioneren en de routing.

Circulair en duurzaam

Tot slot richt het project zich expliciet op de circulaire economie. Door de adaptieve uitgangspunten houdt het ontwerp rekening met toekomstige ontwikkelingen. Het ontwerp is modulair, remontabel en uitbreidbaar – dus desgewenst te verplaatsen en te hergebruiken. Vrijwel alle constructieve verbindingen zijn losmaakbaar en zelfs de afwerklaag van de verdiepingsvloer is te verwijderen. Dit maakt toekomstig hergebruik van bouwcomponenten kansrijk. Het project is tevens carbon-based: door de toepassing van de gelamineerde houten liggers wordt er CO2 opgeslagen.

Daarnaast is de fietsenstalling energie-positief. Stroomopwekking vindt plaats via het transparante zonnedak waarvan een deel is voorzien van traditionele mono-kristallijne cellen en andere delen van een vitrage-achtig streepjespatroon. Deze laatste uitvoering is transparant en daardoor esthetisch en visueel attractief. Na realisatie is het mogelijk om met elkaar te vergelijken. De energiezuinige en interactieve verlichting houdt qua lichtkleur en intensiteit rekening met de dieren in de parkrijke omgeving.

Direct in het begin van het VO-proces is al gestart met het definiëren en vastleggen van bijbehorende zaken. In twee sessies is volgens de methode Duurzaam GWW via het instrument van het ambitieweb bepaald welke doelstellingen gewenst, financieel haalbaar en maatschappelijk verantwoord zijn. Hiermee is het project een pilot op het gebied van circulariteit en illustreert de gezamenlijke doelstelling om een inspirerend en zichtbaar voorbeeld op het gebied van duurzaamheid en circulariteit tot stand te brengen.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Ontvang iedere week het laatste nieuws en informatie op het gebied van architectuur in uw mailbox.

Gerelateerd

Tags: , , , ,

    Schrijf een reactie

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.