Voor de 2 stijlkamers en algemene ruimtes in het Janskerkhofcomplex in Utrecht ontwierp Driessen+van Deijne wandbespanningen en een serie akoestische wandpanelen. De kleuren van de panelen zijn gerelateerd aan de functie van de ruimtes. Gele panelen voor de gangen en verkeersruimten, blauwe voor de onderwijsruimten en grijze panelen voor de receptie en de ruimte voor studentenvereniging Aletheia. Series panelen van verschillende maten maar met dezelfde kleur werden verticaal, horizontaal en verspringend opgehangen. De panelen lijken op het eerste oog abstract maar als je er dichtbij staat zie je dat het foto’s zijn van concrete objecten. Er werd geput uit slechts 20 afbeeldingen.
Onderwijsgebouw
Het complex aan het Janskerkhof 2 en 3 is het onderwijsgebouw voor rechtsgeleerdheid en is tevens de huisvesting voor het bureau van de faculteit Recht, Economie, Bestuur en Organisatie van de Universiteit van Utrecht. Het gebouwencomplex is in 2015 door Marx & Steketee architecten gerestaureerd.
Geschiedenis van gebouw
Ontwerpers Hil Driessen en Toon van Deyne lieten zich voor de panelen en wandbespanningen inspireren door de geschiedenis van het gebouw, het voormalig Minderbroedersklooster was vergaderzaal van de Staten van Utrecht, kazerne en anatomisch-zoölogisch laboratorium, en is sinds 1816 in gebruik bij de Universiteit Utrecht. Uitgangspunt voor de assemblages die in de studio gemaakt en gefotografeerd werden waren opgerolde lintjes lood die de glas-in-loodramen op hun plaats houden, gestapelde wetboeken, opgerolde akten met touw en zegel, kalligrafieën en inktvlekken. Deze composities werden uitvergroot en met zeer hoge resolutie afgedrukt op de geluidsabsorberend panelen.
Structuur van weefsels
In de panelen is de structuur van de weefsels , stukjes draad, rafelranden en lagen textiel die over elkaar zijn gelegd te zien. Verder valt de texturele rijkheid en gelaagdheid op: er is scherpte en onscherpte, vlakheid en de illusie van ruimte en verzadigde, haast vochtige, kleurvlakken. De zintuiglijke ervaring van de panelen is avontuurlijk en afwisselend, zo herken je plotseling een stukje rafelig touw, en dan vallen overeenkomsten in ritme van een lambrisering of balustrade en de panelen weer op. Driessen+van Deijne lieten zich in hun keuzes voor compositie en plaatsing van de panelen inspireren door de eigenaardigheden van de ruimten.
Composities van materialen
De 18de-eeuwse wandbetimmering van kamer 001 kent een symmetrische indeling waarbij in de wand vakken open gelaten zijn voor bespanningen. Hiervoor gebruikten Driessen+van Deijne foto’s die zij van materiaalcomposities maakten, maar om aan te sluiten bij de stijl, geschiedenis en statuur van de ruimte werden de uitvergrote foto’s eerst vertaald naar een jacquardweefsel. Daarna werd het weefsel gefotografeerd en werden de foto’s op de stof gedrukt die in de wandbetimmering werden gespannen. De gele kleur van het weefsel sluit goed aan bij de goudgekleurde ornamenten in deze ruimte.
Rijke nuancering
In kamer 002 zijn de ornamenten blauw geschilderd. De kamer heeft bespanningen gekregen met een donkerder, warmer kleurpalet waarin een bronzig grijs overheerst. Driessen+van Deijne gebruikten de gefotografeerde achterzijde van het weefsel uit kamer 001 voor de bespanningen in 002. De achterkant van het weefsel laat draden zien die zich niet voegen in het weefsel, maar loshangen tussen geweven gedeelten. Die “slapende draden” liggen op en over elkaar en de toevallige schikking zorgt voor een rijke nuancering in texturen, schaduwen en glanseffecten die het oppervlak “diepte” verschaft.
Eenheid
Voor zowel de panelen als de bespanningen werd uit dezelfde verzameling van slechts 20 afbeeldingen geput. Door de eenheid van thema en beeldtaal is er door het gehele complex een lijn uitgezet en zijn Driessen+van Deijne er in geslaagd de zeer verschillende ruimten van Janskerkhof 2/3 met elkaar te verbinden.
Tekst: Miegiel Loeffen
Fotografie: Maarten Noordijk
Schrijf je in voor de nieuwsbrief
Ontvang iedere week het laatste nieuws en informatie op het gebied van architectuur in uw mailbox.