Autoindustrie flirt met designwereld

Nieuws

Autoindustrie flirt met designwereld

Door: Jacqueline Knudsen | 10-07-2013

De autoindustrie zoekt de laatste tijd steeds breder toenadering tot de architectuur- en designwereld. Behalve de bouw van enkele automusea door architecten van naam in de afgelopen jaren, is er ook een trend zichtbaar van een toenadering van de autoindustrie tot de designwereld. Op de Salone in Milaan presenteerden Hyundai, Renault en BMW zich met bijzondere ontwerpen van topdesigners.

Een greep uit recent gebouwde automusea: Delugan Meissl Architects (die van het Eye) ontwierpen het Porschemuseum en UN Studio het Mercedes Benzmuseum beide in Stuttgart, Coop Himmelb(l)au de BMW Welt in München, Jan Kaplický het Ferrari museum in Modena, Cino Zucchi het Nationale Automuseum in Turijn en  architect Michael Graves maakte het ontwerp voor het Louwmanmuseum in Wassenaar.

Ronduit spectaculair waren de presentaties van diverse automerken op de Salone in Milaan dit jaar. Dit zal vooral te maken hebben met de ruime marketingbudgetten van deze miljardenindustrie. In navolging van het succes van de concept car van het Nederlandse duo Scholten & Baijings voor Mini in 2012, zoeken in 2013 ook Hyundai, Renault en BMW toenadering tot de designwereld voor inspiratie maar vooral ook credibility. Ontwerpers kunnen op hun kosten experimenteren met materialen en technieken die de meubelindustrie nu even niet kan betalen.
Het Duits/Chinese ontwerpbureau Whitevoid maakte voor Hyundai een interactieve installatie Fluidic – Sculpture in Motion. Een combinatie van high-power laser projectoren, een wolk van dynamische bolletjes die reageren op bewegingen van de bezoekers moet de designfilosofie van Hyundai vertalen in een poëtische en kunstzinnige ervaring.
De Britse topontwerper Ross Lovegrove transformeerde Renault Twingo, niet meer dan een koddig autootje, tot een blitse blob. Het is een zinsbegoochelende creatie die nog meeste lijkt op een fluorescerende Nike-gymp. Dat wordt nog wat als Lovegrove straks ook nog een winkelconcept mag verzinnen voor Renault.
De Franse broers Ronan en Erwan Bouroullec ontwierpen voor BMW een installatie van vier metersgrote panelen die geluidloos ronddraaien op de binnenplaats van een middeleeuws klooster in de binnenstad. Bezoekers konden zich hierop terugtrekken en het designrumoer letterlijk aan zich voorbij laten gaan. Een ritje op deze kunstzinnige carrousel moet associaties oproepen met een rit in de zuinige en elektrische automobiel die BMW wilde aanprijzen. Een leuke ervaring was een retraite in deze installatie zeker.

In ArchitectuurNL 04 bespreekt Jeroen Junte zijn ervaringen in Milaan 2013. Jurriaan Booij maakt in opdracht van BMW onderstaande filmimpressie van de installatie van Erwin en Ronan Bouroullec voor BMW in Milaan. Quiet Motion installation by Ronan & Erwan Bouroullec.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Ontvang iedere week het laatste nieuws en informatie op het gebied van architectuur in uw mailbox.

Gerelateerd

Tags: , ,

    Schrijf een reactie

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.