Rotterdam gaat het verblijfsklimaat van de binnenstad op een hoger peil brengen. Het begrip City Lounge verwoordt deze kernopgave. De binnenstad moet hét visitekaartje worden van de stad, aldus wethouder Karakus (Wonen en Ruimtelijke Ordening).
Hoogtepunten
De komende jaren zal de gemeente investeren in onder meer de buitenruimte, stadswoningen (5.000 tot 2015), kantoorruimte (800.000 m²), verkeer en vervoer (o.a. 3.000 extra parkeerplaatsen), en in cultuur en leisure. (80.000 m²). Hoogtepunten zijn de verbouwing van het rijksmonumentale HUF-gebouw in de Hoogstraat, het oude postkantoor aan de Coolsingel en de Rotterdamse Schouwburg op het Doelenplein.
In het Laurenskwartier wordt de kwaliteit die aan de buitenruimte wordt gesteld als eerste zichtbaar. In dit gebied zal naar verwachting eind 2011 de grootste overdekte markthal van Europa geopend worden.
Binnenstadsplan
De gemeente heeft de afgelopen maanden gewerkt aan het Binnenstadsplan 2008 2020. Om een City Lounge te kunnen creëren zullen plinten in de binnenstad worden aangepakt en zal het hoogbouwbeleid op nieuwe uitgangspunten getoetst worden.
Architectuur.nl plaatste al eerder;
–Markthal voorproefje binnenstad
–Monumentaal postkantoor wordt winkelcentrum
–Herbestemming Postkantoor Coolsingel
–KPN verkoopt monumentaal postkantoor
Schrijf je in voor de nieuwsbrief
Ontvang iedere week het laatste nieuws en informatie op het gebied van architectuur in uw mailbox.