Monolab Architects vindt dat Rotterdam de kwalificatie architectuurstad en hoogbouwstad van Nederland nog niet verdient. Het Rotterdamse bureau komt met een eigen plan om daar iets aan te doen. Het bureau projecteert de ‘City Tower’ midden in de Maashaven.
Jan Willem van Kuilenburg, directeur Monolab Architects: ‘Rotterdam is te aarzelend, te defensief en teveel een underdog. We hebben naast onze mooie brug nu een echte wolkenkrabber nodig die vanuit Europa aandacht krijgt en waar Rotterdam trots op kan zijn.”
“De gerealiseerde middelhoge torens in Rotterdam zijn van lage kwaliteit en te primitief, het is allemaal standaard. Nu, met de huidige economische neergang, is het tijd om te investeren. Deze nieuwe 450 meter hoge wolkenkrabber is bijzonder én pragmatisch, omdat hij in het water staat.”
In het water geschoven
“Normaal staan torens op een grote parkeergarage. We hebben onze toren vanaf de parking het water in geschoven en op de parking die vrijkwam een extra project met een stedelijk raam en plein op de Maashaven gepland.”
“Dit deel regelt de aansluiting tussen de toren en de omliggende stad. De toren is via een pier -een boulevard voor voetgangers en bevoorrading- met de kade, de parking voor 1000 voertuigen en met het metrostation Maashaven verbonden.”
“De toren is bedekt met Photovoll glas, dat alle noodzakelijke energie levert. Je kunt dus zeggen dat de Rotterdamse wolkenkrabber nu eindelijk is ontworpen”.
Hoogbouwzone verlengd
De hoogbouwzone, die dS+V voor Rotterdam heeft gepland, is door Monolab zuidwaarts uitgebreid, zodat deze nu door de gehele stad loopt: vanaf de Stationszone via de Coolsingel en over de Kop van Zuid tot aan het Zuidplein/Ahoy. In deze zone is de ‘City Tower’ de eerste in een reeks torens die zich zuidwaarts uitstrekt.
Bron: Monolab Architects
Schrijf je in voor de nieuwsbrief
Ontvang iedere week het laatste nieuws en informatie op het gebied van architectuur in uw mailbox.