‘Het is een heel lief bolletje aan het worden’. Met deze woorden beschreef de Rotterdamse architect Winy Maas Depot Boijmans Van Beuningen. Dat was maandag toen de pers alvast een kijkje mocht nemen in het eerste kunstdepot in aanbouw dat straks toegang biedt tot een complete collectie.
De gevel van Depot Boijmans is bekleed met 1664 dubbel gekromde elementen van spiegelglas die in opdracht van onderaannemer Sorba Projects in China geproduceerd zijn. De platen spiegelglas worden door Sorba met een onderlinge afwijking van maximaal 3 mm aan de gevel bevestigd. De bouwkosten zijn ongeveer 85 miljoen euro. Als alles volgens plan loopt, opent het gebouw medio 2021 de deuren voor het publiek.
De dynamiek van het kunstdepot is volgens Sjarel Ex van Boijmans een andere dan die van het museum. In een depot worden geen tentoonstellingen gemaakt, maar kan de bezoeker – zelfstandig of met een gids – grasduinen tussen de gehele collectie van 151.000 kunstobjecten.
Volgens hem gaat het in het depot om kijken naar hoe een museum met een collectie omgaat. Centraal staan plezier in het verzamelen, de kunst van het restaureren, onderhouden en conserveren van museale kunstobjecten, daar gaat het volgens hem om. Het publiek heeft doorgaans weinig tot geen kennis van dergelijke zaken. Het kunstdepot gaat hier verandering in brengen.
Publiek toegankelijk
Zo’n 45 procent van het gebouw is direct publiek toegankelijk. Tijdens zijn zwerftocht komt de bezoeker via de hoge atriumvitrine langs educatieve ruimtes, presentatieruimtes, de filmzaal en -cabines en het expertisecentrum waar kunstobjecten worden gerestaureerd. De bezoeker heeft via glazen doorkijkjes zicht op de verschillende depots en technische ruimtes en kan kunstwerken van a tot z gerestaureerd zien worden. Op het dak wordt een bos met zoveel mogelijk bomen aangeplant.
Exact op de goede plek
3D renderings kunnen bedrieglijk echt de werkelijkheid nabootsen, maar soms ook bedrieglijk bedrieglijk zijn. Dat geldt wat mij betreft zeker voor Depot Boijmans Van Beuningen. Op de computerafbeelding ziet het gebouw er overrompelend groot en opdringerig uit. In werkelijkheid staat het exact op de goede plek tussen gebouwen als het Erasmus MC, Het Nieuwe Instituut, Museum Boijmans Van Beuningen en De Kunsthal. Rondom het depot is een zee van ruimte. Het gebouw zonder hoeken zal straks de omgeving rondom weerkaatsen. Wie er vlak bij staat, kan zichzelf en zijn omgeving scherp tot in detail weerspiegeld zien. Naar boven toe komt de omliggende bebouwing in beeld. Richting dakrand lost het beeld op als ging het om een fata morgana. De grens tussen gebouw, omgeving en vrije ruimte gaan geleidelijk in elkaar over.
Architect Winy Maas
De Rotterdamse architect Winy Maas van MVRDV wilde iets maken dat zichzelf is. Een gebouw dat nergens op mocht lijken. Het werd een alzijdige gebouw zonder hoeken dat de begane grond zowat niet raakt terwijl de rond lopende gevel naar boven toe toch twintig meter uitkraagt. De footprint is bewust klein gehouden omdat het depot nergens hoger mocht worden dan de omliggende gebouwen. Dat is gelukt. De bovenrand steekt 36,5 meter boven het maaiveld uit terwijl het torentje van naastgelegen Museum Boijmans 53 meter hoog is.
Alzijdig gebouw
Zelf zegt Winy Maas dat Depot Boijmans ‘een heel lief bolletje aan het worden is.’ Omdat het gebouw geen hoeken heeft, kan je overal om de hoek kijken. De spiegels reflecteren het Museumpark en zijn omgeving. Naar boven toe lijkt het depot in de lucht op te lossen.
Wereldprimeur
In Depot Boijmans Van Beuningen wordt de hele collectie toegankelijk voor het publiek en dat is een wereldprimeur. Het depot biedt inwoners en andere bezoekers vanaf de gratis toegankelijke daktuin met restaurant een prachtig panorama op de stad en zijn haven.
Aantrekkingskracht Museumpark
De komst van Depot Boijmans Van Beuningen vergroot de aantrekkingskracht van het Museumpark als internationaal kunstpodium. Het 36,5 meter hoge spiegelende gebouw heeft de potentie een nieuwe icoon voor Rotterdam te worden. De begroting van het Depot is gebaseerd op 120.000 bezoekers per jaar.
Het gebouw is 15.000 m2 groot, telt 6 verdiepingen, is 40 meter hoog en heeft een footprint met een diameter van 40 meter die naar boven uitkraagt tot een diameter van 60 meter. De begane grond bestaat uit een uitnodigend entreegebied met onder meer een koffiecorner. Op deze verdieping bevinden zich ook de ruimtes voor art handling: inpakken, klimatiseren, quarantaine, laden en lossen.
Depots van verzamelaars
Op de tweede etage bevindt zich een filmzaal. Er zijn presentatieruimtes op de derde, vierde en vijfde etage waar het museum of een van de particuliere verzamelaars kunstobjecten toont uit zijn collectie. Op de derde en vierde etage bevinden zich depots van verzamelaars die een ruimte huren van het museum; zij kunnen eventueel hun toonzaal openen voor publiek. Deze presentatieruimtes hebben uitzicht op het Museumpark of de stad.
Schrijf je in voor de nieuwsbrief
Ontvang iedere week het laatste nieuws en informatie op het gebied van architectuur in uw mailbox.