Een idee uitvoeren dankzij financiering uit je netwerk: vrienden, kennissen, familie en zakelijke relaties. Deze mensen delen jouw plan vervolgens weer met hun netwerk en daardoor krijgt je idee niet alleen meer financiering maar ook nog eens bekendheid. Dat is in het kort een succesvolle crowdfundingcampagne.
Op donderdag 6 november organiseren de BNA en ArchitectuurNL hun eerste gezamenlijke webinar over ‘Crowdfunding in de creatieve sector’. Spreker is Gijsbert Koren van consultancybureau Douw&Koren. Hij adviseert bedrijven en overheden over het succesvol inzetten van crowdfunding.
Ambassadeurs
Bij crowdfunding investeert een grote groep mensen ieder een klein bedrag in een project, product of onderneming. Maar de opvatting dat crowdfunding alleen een financieringsmiddel is, vindt Gijsbert Koren te kort door de bocht. Het biedt volgens hem ook kansen voor marketing, kennisdeling en klantbinding: ‘Bij crowdfunding heb je gemiddeld honderd investeerders. Dat zijn een heleboel mensen die allemaal geloven in jouw plan, zich betrokken voelen en graag willen meedenken. Dankzij crowdfunding heb je dus ook meteen een grote groep ambassadeurs die ervoor zorgt dat jij en je plan een succes worden. Je ziet dat de meest succesvolle crowdfundingcampagnes behalve een financieringsdoel ook het doel hebben mensen te betrekken. Als financiering je enige intentie is, dan heb je misschien niet de juiste instelling te pakken.’ Die ambassadeurs voelen zich vaak zo betrokken dat ze ook willen meedenken over een idee en daar ligt volgens Koren een ander positief punt van crowdfunding. ‘Als je openstaat voor deze mensen en hun ideeën, dan kan dat je plan echt versterken.’
Houten plankjes
Een aansprekend voorbeeld van crowdfunding is de Luchtsingel in Rotterdam, een initiatief van architectenbureau ZUS. De Luchtsingel is een houten voetgangersbrug die Rotterdam Noord weer moet verbinden met het centrum van de stad. De Luchtsingel zorgt niet alleen voor meer levendigheid op het Hofplein, maar sluit ook aan op het verlaten bovengrondse treinspoor naar Den Haag. Op dit spoor zou een park aangelegd kunnen worden. Koren: ‘Dit plan lag bij ZUS op de plank. In 2011 had het bureau tijd om dit idee verder uit te werken en dat deden ze door een crowdfundingcampagne op te zetten.’ Het plan: donateurs kregen voor 25 euro een houten plankje aan de brug met daarop hun naam. Dat werd een groot succes: niet alleen haalde ZUS zo al een deel van het benodigde bedrag binnen, ook kreeg het project flink wat publiciteit en draagvlak. Dit zorgde er mede voor dat de Luchtsingel in 2012 dankzij publieksstemmen een gemeentelijke subsidie van 5 miljoen euro binnenhaalde. Inmiddels is een deel van het plan al gerealiseerd. ‘Crowdfunding kan dus ook een aanzet zijn voor het verkrijgen van bijvoorbeeld een subsidie of een banklening’, zegt Koren.
Participatie
In 2013 is in Nederland 32 miljoen euro via crowdfunding binnengehaald voor in totaal 1250 projecten en ondernemingen. Dat is een verdubbeling ten opzichte van 2012 en de verwachting is dat crowdfunding de komende jaren alleen maar meer gaat groeien. Maar hoewel crowdfunding nu een populaire term is, is het idee op zich niet nieuw: ‘Participatie en dingen samen doen zijn nu weer erg belangrijk. Maar het is natuurlijk niet zo dat we daarvoor niets samen deden en er nog geen crowdfunding bestond’, zegt Koren. ‘De reden dat we de term nu zoveel horen is dat het echt aansluit bij deze tijd en de ontwikkelingen die we deze en de komende jaren zien. Daarom is dit webinar zo interessant. Ook als je crowdfunding niet meteen voor je volgende project wilt inzetten, doe je veel nieuwe inzichten op. Na afloop kun je bovendien inschatten of een project geschikt is voor crowdfunding en wat de aanpak zou moeten zijn.’
Meer weten?
Meer weten over crowdfunding? Schrijf u dan in voor het webinar ‘Crowdfunding in de creatieve sector’! Dat kan hier. De kosten bedragen 45 euro excl. BTW. Het college is via uw computer te volgen op donderdag 6 november van 12.30 tot 13.30 uur. Deelname aan het webinar levert 1 na- en bijscholingsuur (PBO-uur) op.
Schrijf je in voor de nieuwsbrief
Ontvang iedere week het laatste nieuws en informatie op het gebied van architectuur in uw mailbox.