Groosman wint tender P+R Driebergen-Zeist

Nieuws

Groosman wint tender P+R Driebergen-Zeist

Door: Petra Starink | 04-10-2016

Bij het station van Driebergen-Zeist wordt begin 2017 begonnen met de bouw van een nieuwe parkeergarage voor de NS. Het ontwerp van Groosman biedt plaats aan 600 parkeerplaatsen en maakt deel uit van een transformatie van het hele stationsgebied van de Utrechtse gemeente.

Duurzame parkeergarage

De design&build opdracht is de eerste ontwikkeling in Driebergen-Zeist, In de transformatieopgave wordt het complete stationsgebied verlaagd als een nieuw dal tussen de reeds bestaande heuvelruggen. De duurzame parkeergarage komt in het gebied ten zuiden van het huidige station, op korte afstand van de nieuwe spoortunnel. De werkzaamheden van deze herontwikkeling zullen naar verwachting in 2020 worden afgerond.

Veilig wegontwerp

In het ontwerp van de 5-laagse parkeergarage staat een veilig wegontwerp en een comfortabele sfeer centraal. Uitgangspunt voor de lay-out is een logische route voor de automobilist en de voetganger. Hun afzonderlijke routes worden begeleid door een herkenbaar wegontwerp en een duidelijke bewegwijzering.

Duurzaamheid

Ontwikkelaar Continental Car Parks en Groosman zetten in op een duurzame parkeergarage. Het gebouw zal worden opgebouwd uit duurzame, onderhoudsarme materialen die op een natuurlijke manier verouderen. Door de toepassing van houten lamellen en natuursteen in schanskorven ervaar je door het hele gebouw de landschappelijke omgeving. De verschillende luiken op elke verdieping geven daarnaast een uitzicht over de omgeving.

Lamellen gevel

Speciale aandacht is uitgegaan naar de vormgeving van het hoofdtrappenhuis. In de eerste plaats omdat de bezoeker van de parkeergarage deze entreehal gebruikt, anderzijds omdat deze voetgangersentree een bijzondere zichtlocatie is vanaf het stationsplein. Het trappenhuis steekt daarom voorbij de rooilijn van de gevel; overzicht, transparantie en herkenbaarheid worden hierdoor versterkt. Het karakterestieke spel van de lamellen-gevel wordt doorgetrokken in het interieur van het hoofdtrappenhuis. Door de toepassing van een vide zijn alle verdiepingen zichtbaar. Bijzonder is de trap van de begane grond naar de 1e verdieping; deze steekt als enige eigenwijs de entreehal in. Hiermee wordt de referentie gemaakt naar de luxe bordestrappen uit de verschillende landhuizen in de nabije omgeving.

Foto’s: groosman.com

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Ontvang iedere week het laatste nieuws en informatie op het gebied van architectuur in uw mailbox.

Gerelateerd

Tags: , , , , ,

    Schrijf een reactie

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.